Industry Wire

.eu heeft vooral zakelijke websites

Brussel, 6 februari 2014 – Volgens een vandaag gepubliceerd rapport van EURid, de registry voor het .eu-topniveaudomein, wordt 37,8% van de .eu-websites gebruikt voor zakelijke doeleinden tegenover een gemiddelde van 30,5% bij websites onder een topniveaudomein zoals .com, .biz of .net. Het rapport, dat tot stand kwam in samenwerking met het Leuven Statistics Research Centre, onderzoekt hoe websites worden gebruikt.
Het volledige rapport, “Website usage trends among top-level domains 2014”, kan worden gedownload op http://link.eurid.eu/insights. Het maakt deel uit van de reeks .eu Insights-rapporten die gebaseerd zijn op peilingen, studies en onderzoek van EURid, in samenwerking met sectorexperts en sectorleiders.

Bijkomende bevindingen waren:

  • Het percentage pay-per-click-websites (PPC) is sterk afgenomen, van 20,6% in 2011 naar 11,8% in 2013. De dalende populariteit van PPC-sites is een teken aan de wand dat de inkomsten uit dit soort websites afnemen.
  • De tweede meest courante toepassing van websites, is als holding page (27,8%).
  • Oudere gTLD’s hebben nog altijd specifieke gebruiksprofielen. Een voorbeeld is .org, dat een grote hoeveelheid gemeenschapssites omvat.
  • Pornografie vertegenwoordigt slechts 0,9% van de websites, in tegenstelling tot de algemene perceptie dat porno op het internet alomtegenwoordig is.

 

Onderzoeksmethode

De bevindingen zijn gebaseerd op de analyse van domeinnamen in de zonebestanden van de topniveaudomeinen of gTLD’s  .com, .net, .org, .biz, .info, .pro en .mobi en het ccTLD .eu. Uit elk zonebestand werd een willekeurige steekproef van domeinnamen genomen, die vervolgens door een meertalig onderzoeksteam werd beoordeeld. Voor elk TLD werden in totaal ongeveer 5.000 domeinnamen onderzocht. Websites gekoppeld aan een bepaalde domeinnaam werden vervolgens in één van volgende acht categorieën ingedeeld: “zakelijk”, “gemeenschap”, “pay-per-click”, “wachtpagina (under construction)”, “institutioneel”, “met een wachtwoord beveiligd”, “foutmelding” en “pornografie”.

 

Over .eu en EURid
Het .eu-domein behoort tot de grootste topniveaudomeinen ter wereld en verbindt 500 miljoen mensen in 31 EU-landen met één internet-identiteit. Sinds de openstelling van het domein in 2005 zijn er meer dan 3,5 miljoen .eu-domeinnamen geregistreerd. Heel wat bedrijven en merken, zoals Fairtrade International, Foot Locker, Louis Vuitton, MAN Group, Microsoft Corporation, Orangina en Toyota, gebruiken een .eu-website om hun zakelijke ambities te tonen en een duidelijke Europese identiteit uit te stralen.

EURid is de non-profitorganisatie die door de Europese Commissie is aangesteld om het .eu-topniveaudomein te beheren. EURid werkt samen met meer dan 750 geaccrediteerde registrars en biedt ondersteuning in de 24 officiële Europese talen. Als onderdeel van zijn doorlopende verplichtingen ten aanzien van gegevensbeveiliging is EURid sinds 2013 gecertificeerd voor de ISO27001-beveiligingsnorm. EURid is daarnaast ook geregistreerd door het milieubeheer- en milieuauditsysteem (EMAS) van de EU, wat aangeeft dat EURid begaan is met het milieu. EURid heeft haar hoofdkantoor in Brussel (België) en regionale kantoren in Pisa (Italië), Praag (de Tsjechische Republiek) en Stockholm (Zweden). Voor meer informatie kunt u terecht op: http://www.eurid.eu.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht