Eurocommissaris Kroes: Voltooiing van de Europese digitale markt moet een topprioriteit worden voor de volgende Commissie

Tijdens de jaarlijkse Global E-commerce Summit van Ecommerce Europe in Barcelona, riep Eurocommissaris Neelie Kroes de Europese Commissie op om de voltooiing van de Digital Single Markt boven aan hun lijst met prioriteiten te plaatsen. De online industrie is bijzonder blij met deze oproep en benadrukte de enorme economische potentie als alle overgebleven obstakels worden verwijderd.

Ecommerce Europe is de Europese koepelorganisatie voor online retailing waar Thuiswinkel.org in participeert.

De webshops wezen al op problemen door interpretatieverschillen bij nationale wetgevingen, onduidelijkheden in de markt en een gebrek aan oplossingen voor pan-Europese diensten. Concrete voorbeelden van obstakels die groei in de weg staan, zijn de leveringsproblemen bij grensoverschrijdende handel, de vele verschillende betalingssystemen vanwege het gebrek aan betrouwbare en betaalbare pan-Europese betalingsdiensten en de verschillende interpretaties van het Consumer Rights Directive wat het voor retailers allemaal nog onduidelijker en verwarrender maakt.

Eurocommissaris Neelie Kroes ondersteunde de oproep om de barrières voor een Digital Single Market te doorbreken. In een videoboodschap vertelt ze: “Ik zie de Digital Single Market als een van de topprioriteiten voor de volgende Commissie. Dit is waar ik voor heb gevochten als Eurocommissaris. Het is tijd dat de EU zich richt op wat zij het beste doet. De Single Market is het kroonjuweel van de EU, en het internet is zijn natuurlijke nieuwe thuis. We moeten deze barrières dus doorbreken. Ik hoop dat we samen deze Digital Single Market kunnen realiseren.”

De online industrie groeide in 2013 met 16% naar €363,1 miljard, maar de huidige discussies laten zien dat er nog steeds grote obstakels bestaan voor grensoverschrijdende handel. De komende maanden zal Ecommerce Europe het nieuwe Europese Parlement en de nieuwe Europese Commissie verder assisteren door onderzoek uit te voeren naar de obstakels die e-commercebedrijven tegenkomen wanneer zij de grens overgaan of hun bedrijf uit gaan breiden.

Ecommerce Europe levert via vijf position papers met gedetailleerde beleidsadviezen concrete voorstellen voor het werkprogramma van de Commissie. Deze papers dienen als een basis voor de discussies in verschillende stakeholderbijeenkomsten die Ecommerce Europe op de planning heeft staan voor de komende maanden.
De hierboven vermelde position papers van Ecommerce Europe behandelen vijf verschillende onderwerpen: e-Payments, e-Regulations, e-Identification, e-Logistics en Privacy and Transparency. De papers en aanvullende informatie over het congres in Barcelona zijn online te vinden op www.ecommerce-europe.eu