Europees onderzoek Kaspersky: slechts een derde van de Nederlanders koopt zijn kerstinkopen online

Utrecht, 18 december 2014 – Na het succes van Black Friday en Cyber Monday is het kerstinkopenseizoen nu in volle gang. Ook online wordt er nog volop gewinkeld. Meer dan de helft van alle Europeanen is van plan om hun cadeaus deze kerst online te kopen. Velen hebben echter moeite met de ingewikkelde wachtwoordregels die online winkels opleggen, blijkt uit nieuw onderzoek van Kaspersky Lab.
In opdracht van Kaspersky Lab heeft onderzoeksbureau Opinion Way een onderzoek uitgevoerd naar online winkelen. Uit het onderzoek blijkt dat 52 procent van de Europeanen van plan is om het grootste deel van hun cadeaus deze kerst online te kopen. De trend om digitaal te winkelen is vooral aanwezig in het Verenigd Koninkrijk (66 procent), op de voet gevolgd door Duitsland (60 procent), Italië (51 procent) en Spanje (50 procent). Aan de andere kant blijft de acceptatie ervan achter in Frankrijk (35 procent) en Nederland (34 procent). In deze landen is slechts een derde geneigd om deze kerst online inkopen te doen.
Ondanks de toenemende populariteit wordt het gemak van online winkelen afgevlakt door zorgen omtrent de complexiteit van wachtwoordregels. Volgens het onderzoek vindt bijna de helft van de Europeanen (47 procent) dat wachtwoordregels op websites het lastig maken om wachtwoorden te onthouden. Vooral frusterend is het moeten beheren van meerdere wachtwoorden voor verschillende sites. Bij Nederlandse en Franse shoppers is de kans op een negatief oordeel over wachtwoordregels het grootst (respectievelijk 51 procent en 53 procent). Dit kan een verklaring zijn voor het gebrek aan enthousiasme om cadeaus voor de feestdagen online te kopen.
Met deze complexiteit in het achterhoofd is het niet verrassend dat ruim de helft van de Europeanen (55 procent) hun online wachtwoorden minstens eenmaal per maand moet resetten, en 14 procent zelfs elke week. Misschien nog verontrustender is dat acht procent hun wachtwoord elke keer moet resetten als ze online gaan winkelen. Dit heeft voor consumenten een aanzienlijke impact op het gemak en de aantrekkingskracht van online winkelen. Het gevolg is dat een derde van de Europeanen (34 procent) van mening is dat wachtwoorden lastig zijn, ondanks het feit dat ze vaak worden beschouwd als het hangslot dat ons digitale leven beschermt.
“Nu de helft van de Europeanen hun kerstinkopen naar verwachting online zullen doen, draait het bij de detailhandel niet langer om aantrekkelijke fysieke verkooplocaties, maar om online gemak”, vertelt Martijn van Lom, General Manager Benelux bij Kaspersky Lab. “Aangezien winkelen vanuit onze luie stoel de norm wordt, is het zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat onze online winkelervaring veilig is. Wachtwoorden vormen vaak onze eerste verdedigingslinie als het gaat om het beschermen van online transacties. Het probleem is echter dat er altijd een afweging moet worden gemaakt tussen veiligheid en gemak. Met ingewikkelde wachtwoordregels waar men aan moet voldoen en meerdere inloggegevens voor verschillende websites, worstelen veel consumenten met het onthouden van hun wachtwoorden. Het is dan ook duidelijk dat er een betere manier moet komen om dit proces te stroomlijnen”, concludeert Van Lom.
Met een aparte wachtwoordbeheeroplossing zoals Kaspersky Password Manager, tevens onderdeel van de recent geïntroduceerde beveiligingsoplossing Kaspersky Total Security – Multi Device, hoeven consumenten nog slechts één hoofdwachtwoord te onthouden(1). Password Manager rekent af met de uitdaging om diverse inloggegevens te onthouden. Gegevens worden gesynchroniseerd op alle apparaten van de eigenaar, of het nu om Windows, Mac, Android of iOS gaat. Dit zorgt voor vereenvoudigd en veilig aanmelden bij websites en applicaties.
Opmerkingen voor de redactie
Het onderzoek werd in opdracht van Kaspersky Lab uitgevoerd door Opinion Way in de periode van 13-17 november 2014. In totaal werden 3.539 Europese respondenten ondervraagd uit zes landen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië.
( ) Het automatisch aanmaken van wachtwoorden is op dit moment uitsluitend beschikbaar voor het Windows-besturingssysteem.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.