Geplaatst door Fair Care Solutions

Fair Care maakt beter inzichtelijk waar gemeentegeld aan besteed wordt

Fair Care Solutions heeft een systeem ontwikkeld dat bijdraagt aan transparantie in de thuiszorg. Fair Care, een op blockchain-technologie gebaseerde manier van registratie, geeft gemeenten de mogelijkheid om te controleren of gemeenschapsgeld bedoeld voor thuiszorg daadwerkelijk goed besteed wordt. De gemeente Gilze en Rijen en thuiszorgorganisatie Actief Zorg beginnen in maart van volgend jaar met de eerste toepassing van het systeem in de dagelijkse praktijk.

Follow the money

Een veelgehoord punt van kritiek op de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is het gebrek aan transparantie wanneer het gaat over de zorgkosten die gemoeid zijn met het uitvoeren van deze wet door de gemeenten. Onderscheid maken tussen goed- en kwaadwillende bedrijven is voor gemeenten niet eenvoudig, zo blijkt uit een reportage van het journalistieke programma Pointer in samenwerking met Follow The Money dat gister werd uitgezonden op NPO 2. Tussen de lange lijst van zorgaanbieders, veelal bonafide ondernemingen, zitten enkele organisaties die enkel op geld uit lijken te zijn.

Blockchain maakt zorgverlening transparant

Marcel Damen, directeur van Horizon Internet Technologies en medeoprichter van Fair Care Solutions, zag een oplossing voor dit probleem in blockchain-technologie. Damen vertelt: “Blockchain-technologie leent zich zeer goed voor het inzichtelijk maken van handelingen in publieke processen. Dit is het uitgangspunt geweest van Fair Care; een in de thuiszorg toepasbaar systeem dat registreert waar en wanneer een zorgmoment heeft plaatsgevonden.

Registratie via NFC

Het systeem werkt doormiddel van een speciale sticker voorzien van een NFC chip die in de woning van een thuiszorgklant geplakt wordt. Een zorgverlener die bij de klant thuis komt, scant deze sticker met de Fair Care app op zijn of haar telefoon. Na het zorgmoment wordt voor het verlaten van de woning de sticker nogmaals gescand. Op deze manier wordt geregistreerd waar, wanneer en hoe lang een zorgmoment heeft plaatsgevonden. De klant heeft tevens de mogelijkheid om de zorgverlening via de Fair Care app te beoordelen. Zodoende kan ook de kwaliteit van het zorgmoment geregistreerd worden.

Actief Zorg en gemeente Gilze en Rijen starten met Fair Care

Om Fair Care in de praktijk te zetten is Damen in gesprek gegaan met gemeenten en thuiszorgorganisaties die de samenwerking aan wilden gaan. Deze samenwerkingspartners heeft hij gevonden in de gemeente Gilze en Rijen en thuiszorgorganisatie Actief Zorg. De eerste fase betreft alle ruim 500 klanten van Actief Zorg binnen deze gemeente. Streven is om begin maart het systeem volledig geïmplementeerd te hebben.

“Na de implementatie binnen Gilze Rijen kunnen we binnen andere gemeenten versneld uitrollen. We zijn dan ook in de afrondende fase met enkele andere gemeenten om ook daar Fair Care toe te passen. Middels Fair Care willen we waarborgen dat het beschikbare gemeenschapsgeld optimaal en op de juiste manier besteed wordt aan een goede thuiszorg,” aldus Damen.