Fiscale bezwaarprocedures direct online

Onder belastingadviseurs worden door hen in de bezwaarfase ingenomen standpunten en de uitspraken van de belastingdienst niet landelijk gedeeld. Zo blijven veel kansen voor burgers en ondernemers op een terecht lagere belastingaanslag liggen. Het voor de burger gunstige standpunt komt niet of veel te laat in de openbaarheid. Een onevenwichtige situatie, omdat de Belastingdienst intern de rijen wel gesloten houdt. Met de komst van Bezwaarportaal gaat dit veranderen. Adviseurs kunnen hierop bezwaarschriften plaatsen en vinden, inclusief reacties van de belastingdienst en het verdere verloop van procedures. Zo komt de balans tussen burger en belastingdienst meer in evenwicht. Deze stille revolutie is kort gezegd de missie van Bezwaarportaal.
Grondleggers van Bezwaarportaal zijn Coen Mijnsbergen van Accountants- en Adviesgroep Rijkse en Roel Mariën van Fiscount.
Mariën legt uit: “De uitkomsten van procedures die wél worden opgestart zijn tot op heden pas openbaar zodra de Rechtbank heeft gepubliceerd. En uitspraken van inspecteurs waarbij aan het bezwaar van de adviseur tegemoet wordt gekomen worden vrijwel nooit gepubliceerd. De Belastingdienst heeft dus een stevig kennismonopolie op in de bezwaarfase ingenomen standpunten. Bezwaarportaal brengt daar per heden wijziging in. Adviseurs kunnen direct kennis nemen van belastingprocedures die collega’s opstarten. Zo kunnen ze direct de rechten van hun cliënten veilig stellen. Bezwaarportaal biedt ook inzicht in de onderbouwing van standpunten en het verdere verloop van de procedure. Ook zijn er een FAQ, cliëntbrieven en modelbezwaarschriften. Als de Belastingdienst tegemoet komt aan het bezwaar publiceren we dat ook. Deze uitspraken kunnen immers net als rechterlijke uitspraken relevant zijn voor andere adviseurs en hun cliënten.”
Kennis delen biedt adviseurs exposure en kansen
Bezwaarportaal richt zich op professionals. Mijnsbergen, belastingadviseur en redacteur bij Bezwaarportaal, legt uit: “De adviseur die zijn nek uitsteekt, en veel tijd investeert in de onderbouwing van de procedure voor zijn cliënt, krijgt via Bezwaarportaal exposure. Die publiciteit levert hem kansen en mogelijk nieuwe cliënten op”.
Burgers en ondernemingen profiteren via hun adviseur
Mariën vervolgt: “De adviseur is bij uitstek de man of vrouw die cliënten kan adviseren over de vraag of bezwaar aantekenen zinvol is. Daarmee is onze doelgroep breed, van éénpitter tot Big Four. Toegankelijkheid is ook ons uitgangspunt bij de prijsstelling van het abonnement. Adviseurs bepalen vervolgens zelf wat ze met de unieke informatie doen en wat ze daarvoor in rekening brengen bij hun cliënten. Bezwaarportaal procedeert niet zelf, het is een informatieplatform.”
Unieke belastingprocedures
Mariën sluit af: “Eén van de eerste aanmelders is Wilbert Nieuwenhuizen, zelfstandig BTW-specialist, universitair docent aan de universiteit van Amsterdam en raadsheer-plaatsvervanger bij het Gerechtshof Den Haag. Op vrijdag 5 december staat zijn proefprocedure over BTW en Horeca op Bezwaarportaal. Nederlandse restaurants hebben mogelijk tientallen miljoenen teveel BTW afgedragen. We zoeken meer belastingadviseurs die hun nek durven uit te steken en hun (proef)procedures aanmelden.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.