Industry Wire

Geplaatst door Genesys

Genesys toont voor het vijfde jaar op rij duurzame groei met focus op emissiereductie en schaalbare ethische AI

Amsterdam, 24 juli 2025 — Genesys®, wereldwijd leider in AI-Powered Experience Orchestration, heeft zijn duurzaamheidsverslag gepubliceerd voor het boekjaar 2025 (1 februari 2024 t/m 31 januari 2025). Het verslag laat zien dat het bedrijf zich steeds meer inzet voor verantwoorde innovatie. Er wordt kritisch gekeken naar de ecologische voetafdruk van cloudsoftware en Genesys laat zien dat het mogelijk is om innovatie en duurzaamheid even snel op te schalen. Hierbij helpt een strategische benadering van het ontwerp en onderhoud van AI om de milieu-impact van energie-intensieve processen te minimaliseren.

Genesys licht in het vijfde duurzaamheidsverslag toe hoe het bedrijf het concept van vooruitgang definieert. Vooruitgang is meer dan alleen economische groei – het is momentum om een verschil te maken voor mensen en de planeet. Met AI in het middelpunt van zijn platformstrategie laat Genesys zien hoe technologische innovatie op een verantwoorde manier kan opschalen door vanaf het begin duurzaamheid en positieve langetermijneffecten in te bouwen.

“We hebben niet alleen aan de groei van ons platform gewerkt, maar ook meer verantwoordelijkheden op ons genomen”, zegt Bridgette Bell McAdoo, chief sustainability officer bij Genesys. “Het tempo van AI-innovatie raakt in een stroomversnelling, maar wij blijven bij onze mening dat technologie een hoger doel moet dienen. Daarom blijven we ons inspannen om alle activiteiten rond Genesys Cloud koolstofneutraal te maken, ook nu de vraag naar ons platform toeneemt. We laten daarmee zien dat het mogelijk is om AI op verantwoorde wijze op te schalen en tegelijkertijd onze voetafdruk te reduceren. AI ontwikkelt zich in razendsnel tempo, maar onze principes zijn onwrikbaar.”

Verantwoorde opschaling van technologie

Genesys heeft flinke vooruitgang geboekt ten opzichte van zijn klimaatdoelstellingen voor 2030 en blijft op alle fronten werken aan platforminnovaties. Zo diende het emissiereductiedoelstellingen in bij het Science Based Targets initiatief (SBTi). Bovendien is het bedrijf erin geslaagd om, ondanks de aanzienlijke groei van de vraag naar zijn AI-mogelijkheden, het draaien van de Genesys Cloud™-platform CO2-neutraal te houden. Genesys werkt aan de reductie van de emissies binnen de hele waardeketen en zet energie-efficiënte technologie in om klanten effectiever te bedienen. Het doel is om in 2030 koolstofneutraal te zijn en in 2040 netto nul uitstoot te hebben gerealiseerd. Hoewel Genesys in het boekjaar 2025 ruim 150 nieuwe AI-functies introduceerde, werd de energie die nodig was om deze te ontwikkelen en van stroom te voorzien beperkt. Dit was voor een deel te danken aan een strategische focus op de ontwikkeling van energie-efficiënte oplossingen inclusief modelcompressie, het bepalen van een optimale omvang van de platformarchitectuur en de inzet van foundation modellen.

Om bij te dragen aan de ontwikkeling van ethische AI bracht Genesys verbeteringen aan in zijn AI Ethics Guidelines. Het introduceerde daarnaast ‘product cards’ die klanten transparant inzicht bieden in de werking van de AI-tools. De onlangs in het leven geroepen AI Ethics Roundtable keurt alle nieuwe AI-functionaliteit en brengt aanbevelingen uit die bijdragen aan verantwoorde innovatie. Met oplossingen in Genesys Cloud AI zoals Virtual Supervisor en Agent Copilot kunnen organisaties op elke gewenste schaal een nieuwe invulling geven aan empathie in hun interacties met klanten. Elk van deze oplossingen is ontwikkeld met het oog op energie-efficiëntie.

Impact die verder gaat dan emissiereductie

Het AI-Powered Experience Orchestration-platform van Genesys droeg niet alleen bij aan productiviteit, maar stimuleerde ook een dieper gevoel van betrokkenheid en zingeving. Het stelde missie gedreven organisaties in staat om hun vitale diensten op te schalen op basis van het Genesys Charitable Discount Program. In boekjaar 2024 en 2025 faciliteerde Genesys Cloud 16 miljoen gesprekken tussen liefdadigheidsinstellingen en mensen in nood.

Het personeel van Genesys toonde dezelfde toewijding aan impact. Medewerkers in alle delen van de wereld verrichtten voor ruim 11.000 uur aan vrijwilligerswerk. Dit vertegenwoordigde een toename van 134% ten opzichte van boekjaar 2024. Genesys ondersteunde dit met betaalde tijd voor vrijwilligerswerk en verdubbeling van donaties aan liefdadigheidsdoelstellingen. Ook versterkte het bedrijf de dienstgerichte cultuur met de introductie van Genesys Veterans (GVET). Dit is een groep van werknemers die veteranen en gezinnen van militairen van steun voorziet.

Andere mijlpalen die in het ‘2025 Sustainability Report’ aan bod komen:

  • De derde opeenvolgende gouden rating van EcoVadis. Genesys behoort daarmee tot de wereldwijde top drie procent van alle bedrijven die jaarlijks door EcoVadis worden beoordeeld.
  • Behoud van de B-score volgens het Carbon Disclosure Project (CDP), waarmee Genesys beter presteerde dan de wereldwijde en regionale marktgemiddelden.
  • Een reductie van de uitstoot van broeikasgassen met 13 procent ten opzichte van het boekjaar 2024.
  • 99,998 procent uptime als blijk van de optimale beveiliging en betrouwbaarheid van het Genesys Cloud-platform.
  • LEED-certificeringen voor nieuwe gebouwen in Hongarije (Platinum) en de Filippijnen (Gold).

Lees hier het volledige 2025 Sustainability Report.

Toekomstgerichte beweringen
Beweringen in dit persbericht die geen betrekking hebben op historische of actuele feiten zijn toekomstgerichte beweringen die met risico’s en onzekerheden gepaard gaan. Tenzij de wetgeving anders voorschrijft, aanvaart Genesys geen verplichting om toekomstgerichte beweringen bij te werken of te herzien naar aanleiding van omstandigheden of gebeurtenissen die zich na de datum van publicatie van dit persbericht voordoen.

Over Genesys

Genesys helpt ruim 8.000 organisaties in meer dan 100 landen met het verbeteren van de loyaliteit en bedrijfsresultaten door hun klanten en werknemers optimale ervaringen te bieden. Genesys Cloud, zijn AI-Powered Experience Orchestration-platform, brengt de customer experience (CX) van de toekomst naar organisaties van elke omvang. Zij kunnen hiermee op elke gewenste schaal voor empathische en gepersonaliseerde interacties met klanten zorgen. Als vertrouwd en volledig in de cloud ontwikkeld platform helpt Genesys Cloud organisaties met het aanjagen van groei door zich op het juiste moment te onderscheiden met de juiste klantenervaringen. Het platform draagt daarnaast bij aan de betrokkenheid van het personeel, efficiëntie en operationele verbeteringen. Ga voor meer informatie naar www.genesys.com.

© 2025 Genesys. Alle rechten voorbehouden. Genesys, het logo van Genesys en Genesys Cloud zijn merken, dienstenmerken en/of gedeponeerde merken van Genesys. Alle andere bedrijfsnamen en logo’s zijn mogelijk merken of gedeponeerde merken van hun respectieve eigenaars.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht