Industry Wire

Geplaatst door Hamilton Bright

Gevaar dreigt dat retail definitief verliest van e-tail

Winkels die onderdeel zijn van een grote keten sluiten in de meeste gevallen te weinig aan op de wensen van consumenten en ondernemers. Bovendien verliezen veel winkelcentra hun aantrekkingskracht doordat winkeliers wegtrekken en er panden leeg komen te staan.
‘Steeds meer kleine winkeltjes leggen het af tegen de grote concerns, vooral in de duurzame consumptiegoederen en mode, waardoor een verschraling van het winkelaanbod ontstaat. En de grote winkels lijken steeds minder in te spelen op wat de klant echt wil. Zo ontplooien ze als gevolg van het slechte economische klimaat nog maar weinig initiatieven en doen ze weinig investeringen om het leuk te houden voor het winkelend publiek’, aldus Claudio Missaglia, directeur van Hamilton Bright.
Neem daarbij dat de service in veel winkels steeds verder terug loopt, doordat er noodgedwongen op personeelsuitgaven wordt bezuinigd, en het is niet onrealistisch om te veronderstellen dat de consument steeds vaker uitwijkt naar kopen via het internet.
Missaglia: ‘De toegevoegde waarde van retailers ten opzichte van e-commerce verdwijnt steeds meer. Zowel qua aanbod, kennis, service en beleving. Dit is gemiste kans en een groter gevaar voor de retailbranche dan dat het zelf denkt, want als je een consument eenmaal bent kwijtgeraakt aan het internet, is het lastig deze consument weer in je winkel te krijgen.
Missaglia snapt dat veel winkeliers op dit moment terughoudend zijn met het doen van investeringen: ‘Natuurlijk zijn de consumentenbestedingen over de gehele linie terug gelopen en staat bij veel retailers de omzet onder druk, maar door slim te investeren in je personeel en je klanten en innovatief en creatief te zijn, is de kans groter dat je op de lange termijn overleeft.’
De expert in retailmarketing weet waar winkeliers de oplossing moeten zoeken:
‘Ondernemers moeten zich bewust zijn dat winkelen voor heel veel mensen nog altijd een van hun favoriete vrijetijdsbestedingen is. Daarom moet de ondernemer winkelen weer leuk maken voor de consument. Dit kan alleen als hij luistert naar wat de consument echt wil. Alleen op die manier is het mogelijk om een duurzaam en dynamisch winkellandschap te creëren.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht