Going Marketplaces lanceert Marketplace-as-a-Service

Driekwart van de Nederlandse bedrijven is nog niet actief op marketplaces zoals Amazon en Bol.com, zo blijkt uit onderzoek van Abbi Insights, onder ShoppingTommorow experts. Om bedrijven wereldwijd te helpen groeien via marketplaces lanceert Going Marketplaces een nieuwe dienst: Marketplace-as-a-Service. Met deze dienst kunnen bedrijven gemakkelijk wereldwijd hun producten verkopen via marketplaces.
Marketplaces groeien hard. Zo verkochten verkopers naar schatting vorig jaar alleen al op Amazon voor 160 miljard dollar aan producten, een groei van +20% t.o.v. een jaar eerder. Ook in Nederland groeit de omzet van verkopers via marketplaces hard. Zo steeg de omzet van Bol.com met 37.5% in het vorige kwartaal “met partner-verkopen als de primaire groei factor”, aldus het kwartaalverslag van moederbedrijf Ahold-Delhaize. Toch profiteert het merendeel van de Nederlandse bedrijven niet van deze groei en de andere kansen die marketplaces hun bieden.
Angst om te beginnen
“Er zijn veel verschillende redenen waarom bedrijven niet beginnen met het verkopen op marketplaces”, zegt Merlijn Komdeur, zelf succesvol verkoper op marketplaces en medeoprichter van Going Marketplaces. “Zo zijn bedrijven bang om het contact met de klant te verliezen, vergt het bedrijven grote investeringen in logistiek en voorraadbeheer en zijn bedrijven zich er vaak niet van bewust hoe groot de kansen daadwerkelijk zijn.”.
Inzicht in kansen
Going Marketplaces biedt bedrijven een oplossing. Via de website vragen klanten een winstprognose aan. Op basis van deze prognose weten bedrijven welke producten winstgevend via marketplaces verkocht kunnen worden. Door slim gebruik te maken van data en algoritmes kan Going Marketplaces een zeer nauwkeurige winstverwachting maken. “Soms komt het voor dat wij ‘nee’ moeten verkopen. Niet ieder product kan namelijk winstgevend via marketplaces worden verkocht.” aldus Komdeur.
Marketplaces zonder omkijken
“Blijkt uit onze winstprognose dat klanten hun producten winstgevend kunnen verkopen via marketplaces, dan regelen wij alles. Onze klanten hoeven zich alleen focussen op het produceren van producten. Wij halen de producten op en zorgen dat deze wereldwijd via marketplaces worden verkocht”, aldus Komdeur.
Eerste In Nederland
Going Marketplaces is het eerste bedrijf in Nederland dat deze service aanbiedt. “Wij verkopen zelf al jarenlang producten in meer dan 20 verschillende landen waardoor wij een internationaal netwerk van logistiek partners en warehouses hebben opgebouwd.”, zegt Komdeur. “Ook hebben wij de laatste jaren fors geïnvesteerd in IT. Hierdoor kunnen wij onze voorraden tussen marketplaces en warehouses goed managen. Ook stellen deze systemen ons in staat om onze klanten goed te leren kennen. Zelfs al geven marketplaces nagenoeg geen inkijk in klantdata, toch kunnen wij gedetailleerde klant profielen opstellen zodat wij klanten opnieuw bereiken.” Met Going Marketplaces wil Komdeur nu ook andere ondernemers toegang geven tot zijn infrastructuur. Hierdoor kunnen ook zij eenvoudig hun producten wereldwijd verkopen, want, zo zegt Komdeur, “Marketplaces zijn geen gevaar, maar een kans”.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.