Industry Wire

Geplaatst door Voor Tekst

GOOGLE FOR JOBS NOG STEEDS NIET IN NEDERLAND, WANNEER WEL?

Nederland is inmiddels ingesloten door Europese landen als Engeland, Spanje, Duitsland, Frankrijk, Italië waar Google for Jobs al actief is en aanzienlijke resultaten worden geboekt. De widget van zoekmachinegigant Google heeft als doel om de afstand tot de beste vacature kleiner te maken dan andere vacatureplatforms tot op heden weten te realiseren. Tegen de verwachtingen van velen in is Google for Jobs nog niet in Nederland gelanceerd.

Nederland loopt voorop in recruitment
Arbeidsmarktspecialisten zitten boven op de ontwikkelingen van Google for Jobs. Dirk Driessen, directeur marketing bij Get.Noticed, online specialist voor de arbeidsmarkt, schetst: “Ik kijk elke dag een paar keer of Google for Jobs al actief is in Nederland. Google doet daar zelf geen aankondiging van, dus het kan er zomaar ineens zijn. Misschien is het er nog wel eerder dan Sinterklaas, wie weet. Vol verwachting klopt mijn marketinghart in elk geval wel.”

Google for Jobs werd in juni 2017 voor het eerst in Amerika gelanceerd. Het succes van Google for Jobs over de grenzen zorgde er afgelopen augustus voor dat 23 jobboards protest aantekenden tegen de komst van Google for Jobs in de EU. Reputatieschade en angst voor boetes zijn volgens Driessen dan ook redenen dat Google for Jobs nog niet actief is in Nederland. “Nederland loopt wereldwijd ver voorop met recruitment, des te jammerder is het dat Google for Jobs hier nog niet is gelanceerd.” Driessen denkt dat Google stukken voorzichtiger is geworden met het op de markt brengen van een nieuw product. “Toen Google Shopping kwam, is een aantal partijen naar de Europese Commissie gestapt vanwege misbruik van de machtspositie die Google heeft. Die partijen zijn in het gelijk gesteld. Het leverde Google een miljardenboete op en daarom zijn ze nu natuurlijk extra voorzichtig bij elke stap die ze zetten.”

Google for Jobs over de grenzen
Gezien de resultaten die internationaal door Google for Jobs worden geboekt, volgen Nederlandse arbeidsmarktspecialisten de ontwikkelingen in het buitenland nauwgezet. “Wat we hieruit kunnen opmaken, is dat bij Google for Jobs veel van de techniek afhangt. Dus hoe steekt je website op technisch vlak in elkaar en in welke mate geef je Google de mogelijkheid om je site te screenen op tekstuele content, in dit geval vacatureteksten,” aldus Driessen.

Toenemende belangstelling
Nicol Tadema, directeur van Voor Tekst, gespecialiseerd tekstbureau in arbeidsmarktcommunicatie, en auteur van Werven met Woorden, ziet ondertussen dat de belangstelling voor het thema in Nederland toeneemt. Tadema kan niet wachten op de lancering in Nederland, zeker omdat bij Google for Jobs de kwaliteit van vacatureteksten ook mee gaat tellen. “De kwaliteit van het overgrote deel van de vacatureteksten staat natuurlijk al jaren ter discussie, maar bij Google for Jobs word je hier als werkgever of intermediair op afgerekend. Zo ziet de job search engine hoe snel er wordt weggeklikt. Gebeurt dit te snel, dan ziet Google for Jobs dat als een signaal dat de tekst niet aansluit bij de zoekopdracht of niet aantrekkelijk geschreven is. Dan daalt de positie van de vacature in toekomstige zoekresultaten.” Naast de leeslengte tellen nog meer aspecten mee waarop Google for Jobs de kwaliteit van de vacaturetekst beoordeelt. Tadema verwacht dat Google for Jobs grote invloed zal hebben op hoe organisaties omgaan met vacatureteksten: “Google wil het beste voor haar zoekers en dus kom je met ‘copy-paste’ van interne functieprofielen niet meer weg. Dit betekent voor veel organisaties een grote aanpassing in processen.”

In Nederland is het nog even wachten op Google for Jobs.
Hoewel de job search engine in Nederland nog niet is gelanceerd, delen Driessen en Tadema de mening dat werkgevers en intermediairs zich moeten voorbereiden. Deze voorbereiding kent technische en tekstuele componenten. “Gebaseerd op de resultaten in het buitenland en het gegeven dat Google een belangrijk startpunt is bij de zoektocht naar een baan, kun je maar beter voorbereid zijn,” aldus Driessen. Tadema vult aan: “En komt Google for Jobs, tegen alle verwachtingen in, tóch niet naar Nederland, dan heb je nog steeds baat bij het optimaliseren van vacatureteksten. Het is Google for Jobs immers te doen om een optimale candidate experience en zo’n experience werkt ook nu al op andere kanalen in je voordeel.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht