Industry Wire

Geplaatst door Graphit

Graphit viert 35-jarig bestaan met steun aan 4Ocean

In december 2018 bestaat Graphit 35 jaar. Dat Graphit al meer dan 3 decennia bestaat, is binnen deze branche extra bijzonder. “In de ICT-wereld zijn we een soort mammoet,” zegt Sybrand. “In 1983 werden de eerste Apple-computers uit de VS gehaald. Destijds konden we natuurlijk niet vermoeden dat het toenmalige ‘Knijnenberg Systemen’ zou uitgroeien tot wie we nu zijn.”

“De eerste 10 tot 15 jaar van ons bestaan werkten we vooral voor ontwerpers en reclamebureaus,” vertelt Ronald. “De Apple Macintosh – de Mac – bracht echt een revolutie in vormgeving en opmaak. De Mac heeft in razend tempo de tekentafel vervangen. Destijds verkochten we Mac-computers en gaven we dtp-trainingen aan vormgevers. Geleidelijk aan zijn we steeds meer opmaak- en publicatieprocessen gaan automatiseren met behulp van workflow- en beeldbanksoftware. In deze periode gingen we steeds meer voor uitgevers en merken werken. Nu is Graphit echt een dienstverlener voor platformen – voor het managen, creëren en publiceren van hoogkwalitatieve content voor alle voorkomende mediakanalen.”

“Tegenwoordig willen klanten zélf content publiceren”

Ontwikkelingen zoals het internet, online kopen, smartphones en mobiel werken hebben ‘digitaal’ tot hét sleutelwoord gemaakt. In de praktijk betekent dit dat organisaties hun rijke content in een eigen database en workflow georganiseerd willen hebben. “Wij zien dat uitgevers steeds meer merken worden en merken steeds meer uitgevers,” zegt Sybrand. “Tegenwoordig hebben merken een sterke behoefte om zélf content te beheren, hergebruiken en publiceren. Ze willen de controle houden over hun eigen contentcreatie- en publicatieprocessen. Daar zijn onze platformen helemaal op ingericht.”

“Bedrijven willen geen grote, dure IT-projecten meer aangaan,” zegt Ronald. “Een service waarbij je per maand betaalt voor het gebruik van de software geniet de voorkeur. Daar hebben wij ons businessmodel op aangepast.”

“Op naar de volgende 35 jaar!”

Voor de toekomst hebben de partners een heldere visie. “Door digitale mogelijkheden, zoals Big Data en CRM-koppelingen, zijn marketeers steeds meer in staat om 1-op-1 met hun doelgroep te communiceren,” vertelt Ronald. “Je kunt content aanbieden die zeer goed is afgestemd op het individu. De technische mogelijkheden hiervoor zijn groot en daarin ligt voor Graphit een toekomst.”

“Het gaat om steeds rijkere content,” observeert Sybrand. “Niet alleen tekst en afbeeldingen zijn belangrijk; ook video en context tellen mee. We gaan steeds meer toe naar de combinatie van die contentelementen.”
Maar niet álles verandert. Graphit blijft partnership ook in de toekomst hoog in het vaandel dragen: “We hebben langdurige relaties met onze klanten en stellen alles in het werk om hen te ondersteunen bij hun dagelijkse contentprocessen,” zegt Ronald. “Daarnaast werken we met een hechte club mensen. Natuurlijk verwelkomen we ook nieuwe mensen met nieuwe ideeën die ons helpen met het verder ontwikkelen van ons bedrijf.”
Daar sluit Sybrand zich bij aan: “Ik ben benieuwd wat ons de komende 35 jaar te wachten staat!”

Vieren door te schenken

Een 35-jarig bestaan vraagt om een bijzondere actie. In plaats van een feest te geven willen wij graag samen met onze relaties een bijdrage leveren aan de bestrijding van plastic soep in de oceaan. Dit doen we door een uit de oceaan gerecyclede plastic armband te schenken. Met de aankoop van iedere armband ondersteunen we de organisatie 4Ocean, die een duurzame toekomst wil creëren voor de oceanen door deze – samen met de kustlijnen – actief schoon te maken.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht