Geplaatst door SociaalSparen.nl

"Gratis goede doelen steunen"

Enschede 30 September 2013

Gratis goede doelen steunen en kans maken op mooie prijzen, het lijkt te mooi om waar te zijn, toch is dit wat SociaalSparen.nl ons beloofd. Via de website kunnen gebruikers berichten plaatsen op hun eigen Facebook en/of Twitter. Deze berichten worden gesponsord door bedrijven. In ruil hiervoor betalen de bedrijven een vooraf afgesproken bedrag per bericht. De gebruiker kan hierbij zelf kiezen naar welk goede doel dit bedrag gaat. Tevens maakt iedereen kans op leuke prijzen.

We vragen ons af of deze vorm van reclame niet zorgt voor erg veel ongewenste berichten. Volgens de bedenker Marcel Landeweerd is dat niet het geval. “De bedoeling is dat gebruikers berichten delen van merken en bedrijven waar ze fan van zijn. De inhoud van deze berichten staan niet vast, maar zijn door de gebruiker zelf in te vullen. Zo kan een bedrijf klanten belonen voor het doorvertellen over het bedrijf of een product. Tevens kan een bedrijf het reclamebudget effectief gebruiken en daarmee tegelijk goede doelen steunen. Kortom een combinatie van maatschappelijk verantwoord ondernemen, social media en moderne mond-tot-mond reclame.”

Het idee voor Sociaal Sparen is ontstaan door vragen van klanten aan het Twentse internet marketing bedrijf. Zij waren op zoek naar een manier om hun bedrijf effectief onder de aandacht te brengen via Social Media. De gebruikelijke deel en win acties bleken hierbij niet effectief. Al gauw was het idee geboren om klanten op een andere manier te stimuleren tot het delen van moderne mond-tot-mond reclame. Gelijktijdig was er de wens om sociaal ondernemerschap te integreren in het business model. Hiermee is “goed doen” onderdeel van het bedrijf en daarmee de meest duurzame vorm van ontwikkelingshulp. Het eerste doel wat gesteund wordt is Cordaid Memisa, zei komen op voor moeders in ontwikkelingslanden. In de toekomst zullen meer goede doelen worden aangesloten en ondersteund.