Groei refurbished markt gedreven door transparantie en garanties

Consumenten zijn vandaag de dag kritischer dan ooit. Online shoppers vergelijken prijzen, lezen reviews en nemen zelden nog genoegen met de eerste aanbieder die ze tegenkomen. Zeker bij producten met een hogere waarde, zoals smartphones, gaat de keuze minder over de laagste prijs en steeds meer over vertrouwen.
Wellicht is het juist daarom zo opvallend dat in deze kritische markt refurbished elektronica steeds populairder wordt. Afgelopen april bracht Recommerce een uitgebreid onderzoek uit waaruit blijkt dat circa 55% van de Europese consumenten in de toekomst bereid is om een refurbished smartphone te kopen. Een groot verschil met het vertrouwen in refurbished van ruim 7 jaar geleden, toen de Consumentenbond een artikel plaatste dat het kopen van “refurbished iPhones een grote gok” was.
Inmiddels wordt refurbished niet alleen gezien als een goed alternatief, maar ook als een duurzamere keuze. Hoe dit komt? Dat is simpel. Het begint allemaal bij transparantie, garanties én de zekerheid van een keurmerk dat wordt ondersteund door de Consumentenbond.
Waarom consumenten nog twijfelen bij refurbished
Waar sommige mensen zweren bij refurbished voor de prijs-kwaliteitverhouding, blijven andere consumenten toch wantrouwig. En dat is niet eens zo heel erg gek. Jarenlang was de refurbished markt een mijnenveld. Sommige aanbieders leverden kwaliteit, maar andere aanbieders maakten valse beloften. Dit zorgde voor een algemeen negatief beeld over “refurbished telefoons” én de refurbished markt.
Want hoe weet je of een refurbished iPhone nou écht nog in goede staat is? En wat als er toch nog na een aantal maanden problemen zijn met je nieuwe telefoon? Hoe weet je dan zeker dat de partij waarbij je jouw toestel gekocht heeft je ook gaat helpen om het probleem op te lossen?
Het Keurmerk Refurbished geeft duidelijkheid
Juist om deze redenen is het Keurmerk Refurbished in het leven geroepen. Dit zorgt er niet alleen dat consumenten zekerheid krijgen bij hun aankoop, maar ook dat betrouwbare aanbieders zich makkelijker kunnen onderscheiden. Zo mogen alleen bedrijven die jaarlijks aan de strenge eisen van het Keurmerk Refurbished voldoen het keurmerk gebruiken.
Deze zekerheid zorgt ervoor dat het voor consumenten een stuk makkelijker is om een betrouwbare aanbieder te vinden, waardoor steeds meer mensen overgaan op dit duurzamere alternatief, zoals de refurbished iPhones van Fixje.
Duurzaamheid zelf, daarentegen, is voor veel consumenten niet meer de doorslaggevende factor voor het kopen van een refurbished smartphone, volgens onderzoek van Circulaire-IT.nl. De nummer één reden is en blijft dat refurbished telefoons goedkoper zijn. Maar ook de garantie is een doorslaggevende factor, circa 27% van de consumenten kiest voor een refurbished smartphone vanwege de garantie.
Fixje: van reparaties naar refurbished specialist
Een partij die dit ook terugziet, is Fixje. Het bedrijf begon ooit als reparatiespecialist FixjeiPhone, maar groeide in de afgelopen jaren uit tot één van de grootste aanbieders van refurbished iPhones in Nederland.
Fixje is een aanbieder van het Keurmerk Refurbished en voldoet dan ook aan de strenge eisen van dit keurmerk. Zo wordt elk toestel bij Fixje volledig gecontroleerd, schoongemaakt en indien nodig gerepareerd. Daarnaast krijg je bij Fixje altijd garantie op je aankoop, waardoor je zeker weet dat je als klant tevreden bent.
En die aanpak heeft effect. Dit zie je niet alleen terug in de grote aantallen positieve reviews, maar ook in de groei van Fixje zelf. Waar Fixje ooit begon als iPhonereparatiespecialist, staan ze nu bekend als dé aanbieder van refurbished iPhones in Nederland. Maar door de stijging in populariteit van refurbished elektronica hebben ook zij hun assortiment over de jaren flink kunnen uitbreiden. Zo verkopen ze nu ook refurbished Samsung-telefoons, Playstations en andere elektronica.
Wat andere webshops hiervan kunnen leren
De strategie van Fixje is niet alleen interessant voor de refurbished markt, maar voor de hele e- commercesector. Het verhaal van Fixje illustreert een simpele les: vertrouwen = conversie. Een klant die twijfelt, haakt al snel af. Een klant die je vertrouwt en zich zeker voelt, rondt de aankoop sneller af én komt eerder terug.
Hoe kun je hier als webshop op inspelen? Een aantal lessen uit de casus van Fixje:
- Maak vertrouwen zichtbaar: toon keurmerken, garantievoorwaarden en transparante
productinformatie duidelijk in je webshop. Het verlaagt de drempel tot aankoop en biedt
transparantie. - Investeer in goede klantenservice na de koop: een garantie is niet alleen een belofte,
maar ook een kans. Goede service, ook wanneer niet alles goed gaat, zorgt ervoor dat
klanten terugkomen. - Duurzaamheid is niet langer een buzzwoord, maar een verhaal dat verkoopt. Steeds
meer consumenten maken bewustere keuzes, dus pas je strategie hierop aan.
Autoriteit komt met bewijs: door als één van de eerste aanbieders het Keurmerk Refurbished te voeren, bouwde Fixje niet alleen vertrouwen op bij consumenten, maar ook autoriteit in de markt.
E-commerce draait al lang niet meer alleen om prijs, snelle levering en opvallende marketing. In een steeds slimmere markt zijn juist vertrouwen, transparantie en zekerheid doorslaggevende factoren. En bedrijven die dát begrijpen, die zijn in staat om duurzame relaties met hun klanten op te bouwen.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.