Industry Wire

Geplaatst door Happy Horizon

Happy Horizon ontwikkelt digitaal platform voor fietsfabrikant vanRaam: van configurator tot dealerportaal

Utrecht, 9 december 2025 – Fietsfabrikant vanRaam heeft Happy Horizon geselecteerd als strategisch digitaliseringspartner voor de ontwikkeling van een volledig nieuw digitaal ecosysteem. De bureaugroep ontwikkelt onder meer een productconfigurator voor vanRaam-fietsen, een dealerportaal en een onderdelenwebshop die samen zorgen voor een efficiëntere keten tussen vanRaam, dealers en eindgebruikers.

Het digitaliseringstraject is gestart na een succesvolle discoveryfase waarin Happy Horizon vanRaam intensief begeleidde bij het uitwerken van de digitale strategie. De uitvoering ligt in handen van de teams Commerce & Technology (integratiewerkzaamheden en PIM) en Customer Experience (configurator en de kanalen), die nauw samenwerken met het Performance team, waar vanRaam reeds mee samenwerkt op het gebied van online marketing.

Slimmer configureren, bestellen en beheren
De nieuwe productconfigurator maakt het mogelijk voor eindgebruikers, dealers en vanRaam-medewerkers om fietsen volledig op maat samen te stellen. Het dealerportaal biedt dealers vervolgens toegang tot orders, facturen, administratieve documenten en hun volledige assortiment. Daarnaast wordt een onderdelenwebshop ontwikkeld, waarmee dealers onderdelen kunnen bestellen op basis van configuratiecode, framenummer of artikelnummer. De oplossingen worden gerealiseerd met onder meer Strapi, Meili Search, Akeneo PIM, Alumio (iPaaS) en Laravel.

Efficiëntere processen, tevreden dealers
“Voor mij is dit een schoolvoorbeeld van hoe een goede discoveryfase leidt tot een duurzame samenwerking,” zegt Casper Verhorst, E-commerce Consultant bij Happy Horizon. “Door nauw samen te werken tussen onze hubs in Arnhem en Utrecht hebben we niet gedacht vanuit techniek, maar vanuit de best mogelijke oplossing voor de klant. Voor vanRaam betekent dit straks minder handmatig werk, betere service en tevreden dealers.”

vanRaam benadrukt dat de keuze voor Happy Horizon vooral te maken had met de inhoudelijke expertise en prettige samenwerking. De bureaugroep verzorgt alle diensten in-house.

Voorloper in de markt
Met het nieuwe platform zet vanRaam een belangrijke stap in de digitalisering van de fietsenbranche. Het bedrijf verwacht een aanzienlijke efficiëntieslag te maken op het gebied van sales en aftersales en de dealerervaring naar een hoger niveau te tillen. Het project is inmiddels gestart en loopt naar verwachting circa acht maanden. Meer informatie over vanRaam op: http://www.vanraam.com

Happy Horizon, de grootste Nederlandse bureaugroep met zeven hubs door heel Nederland en met klanten zoals Puma, Klaverblad, Intergamma, de centrale overheid, Sligro, Obvion, Hoogvliet, Logitech, Electronic Arts, EP, Xenos, NN Group, CSU en Het Nederlandse Rode Kruis.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht