Industry Wire

Geplaatst door GfK

Helft van e-bike kopers heeft beslissing al gemaakt voor aankoopmoment

De helft van de e-bike kopers heeft zijn of haar keuze voor een e-bike al vroegtijdig gemaakt en kan tijdens het aankoopmoment niet meer beïnvloed worden, blijkt uit de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2022. Dit toont aan dat een groot deel van de Nederlandse e-bike kopers op het moment van aankoop zich van tevoren, zowel online als offline, goed heeft voorbereid en precies weet welke e-bike te willen aanschaffen.

Daarentegen is de andere helft van e-bike kopers wél nog steeds beïnvloedbaar tijdens het aankoopmoment. Zo geeft bijna 1 op 3 van de e-bike kopers aan nog geen plan of keuze te hebben gemaakt voordat men de fietswinkel binnenstapt. Deze groep consumenten staat open voor advies en een bezoek aan de fietswinkel speelt hierbij een belangrijke rol. Bovendien is de overige 20% van de Nederlandse e-bike kopers effectief van gedachten veranderd tijdens het beslissingsmoment. Voor hen geldt dat het zien van een aantrekkelijkere e-bike en het advies van de winkelmedewerker de voornaamste redenen zijn om voor een andere e-bike te kiezen.

Vergelijkbare cijfers in België, meer “wisselende” e-bike kopers in andere Europese landen

Bij onze zuiderburen zien we een gelijkaardige trend aangezien ook de helft van de Belgische e-bike kopers aangeeft dezelfde e-bike gekocht te hebben zoals gepland. Ongeveer 1 op 5 (22%) van de Belgische e-bike kopers geeft aan een andere e-bike gekocht te hebben dan dat zij van plan waren. De monitor toont aan dat in Duitsland (34%), Frankrijk (31%) en Italië (27%), het aandeel kopers dat van keuze verandert tijdens de aankoop van een e-bike beduidend hoger ligt dan in de Lage Landen (België en Nederland).

Net zoals in Nederland zijn het zien van een ander aantrekkelijker product én de aanbeveling van een andere e-bike door een winkelmedewerker de voornaamste redenen voor wisselende e-bike kopers in België, Frankrijk en Duitsland om uiteindelijk een andere e-bike te kiezen. Dit is echter niet het geval voor Italië, waar het tegenvallen van de uiterlijke aspecten van de e-bike en slechte reviews van andere gebruikers de belangrijkste redenen zijn om te opteren voor een ander model.

De resultaten van de e-bike monitor benadrukken het belang van de customer journey voor een e-bike merk

In het algemeen blijft de fysieke winkel voor fabrikanten en retailers een belangrijk kanaal in de customer journey. Opmerkelijk zijn de duidelijke verschillen in de leeftijdsgroepen van kopers en de customer journey in de omringende landen ten opzichte van de Nederlandse markt. Hoe deze doelgroepen verschillen en wat de weg is die zij afleggen bij de aanschaf van een e-bike, wordt uitgebreid toegelicht in het jaarlijkse e-bike consumentenonderzoek.

E-bike Monitor 2023

De GfK E-bike Monitor 2023 komt eraan, en wel dit najaar. Wilt u inzichten in de e-bike trends van 2023? Kijk dan hier of neem contact op met GfK Account Manager Bikes: Fidae Selmani (fidae.selmani@gfk.com).

Over de GfK E-bike Monitor (onderzoekverantwoording)

In 2018 is de GfK E-bike Monitor als eerste in Nederland gelanceerd. In 2022 zijn naast Nederland, België en Duitsland voor het eerst ook Frankrijk en Italië in het onderzoek opgenomen. De jaarlijkse trends over de doelgroep, motivatie en aankoopgedrag ten aanzien van e-bikes zijn in de E-bike monitor uitgebreid onderzocht. Daarnaast kunnen we (uniek in Nederland) de inzichten koppelen aan de daadwerkelijke verkopen uit de GfK Retail data. Jaarlijks wordt de vragenlijst geüpdatet naar de actualiteit.D.m.v. een steekproef zijn er respondenten ondervraagd binnen de doelgroep huidige- en potentiële e-bike kopers. De steekproef in Nederland was

2.000 respondenten. In Duitsland en België rond de 1.000 respondenten en in Frankrijk en Italië rond de 500 respondenten. Het onderzoek is in september uitgevoerd. Voor 2023 wordt de e-bike monitor opnieuw uitgebreid met een aantal nieuwe landen.

Over GfK  

Al meer dan 89 jaar verdienen we het vertrouwen van onze klanten over de hele wereld door kritieke vragen in hun besluitvormingsproces op te lossen. Wij stimuleren hun groei door een volledig inzicht te bieden in het koopgedrag van hun consumenten en de dynamiek die hun markten, merken en mediatrends beïnvloedt. In 2023 ging GfK samen met NIQ, waardoor twee marktleiders met een ongeëvenaard wereldwijd bereik werden verenigd. Met een holistische retailreading en de meest uitgebreide consumenteninzichten – geleverd met geavanceerde analyses via ultramoderne platforms – stimuleert GfK “Growth from Knowledge”. Ga voor meer informatie naar GfK.com.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht