Geplaatst door Huawei

Huawei maakt StorySign beschikbaar voor iOS

Door StorySign nog breder beschikbaar te maken op de Internationale Dag van de Gebarentaal, wil Huawei bijdragen aan de bewustwording van de uitdagingen waarmee dove kinderen over de hele wereld te maken hebben bij het leren lezen. 90 procent van de dove kinderen wordt geboren uit horende ouders die geen kennis hebben van gebarentaal2, wat hun taalontwikkeling belemmert.

Lezen voor iedereen
American Sign Language is de meest gebruikte gebarentaal in de Verenigde Staten, Canada en gebieden in Afrika, Azië en Midden-Amerika. Door de drie nieuwe kinderboeken in ASL krijgen nog meer dove kinderen wereldwijd toegang tot de wereld van lezen. In totaal zijn er dit jaar 52 nieuwe boeken toegevoegd in de StorySign app voor 11 landen3 en in dertien verschillende talen. Als partner van de Europese Unie voor de Doven (EUD) deed Huawei een gift van 500.000 US dollar om extra projecten die de geletterdheid van doven en slechthorenden stimuleren te ondersteunen.

Jim Bakkum hoofdrol in StorySign film
Vorige week onthulden Jim Bakkum en Kim Feenstra de twee nieuwste Nederlandse boekjes, namelijk ‘Dribbel naar het museum’ en ‘Er zit een draak in je boek’. Ook werd een korte film vertoond waarin Jim samen met Bettie, die doof is, kijkers bekend maken met waarom dove en slechthorende kinderen meer moeite hebben met lezen. De film is hier te bekijken.

Star
StorySign, de gratis mobiele app is nu beschikbaar op zowel Android als iOS. De kinderboeken komen tot leven met Star, de vriendelijke gebarentaal-avatar van de app. Deze avatar is ontwikkeld in samenwerking met studio Aardman en input van experts uit de dovengemeenschap. Star vertaalt een reeks populaire kinderboeken in gebarentaal in realtime, waardoor ouders hun dove kinderen makkelijker kunnen voorlezen.

Walter Ji, CEO van Huawei’s West-Europese Consumer Business Group, zegt: “Bij Huawei willen we onze technologie gebruiken om van de wereld een betere plek te maken – ongeacht waar je woont of welke smartphone je gebruikt. 34 procent van de mensen die de gratis StorySign-app hebben gedownload, zijn dagelijkse gebruikers geworden4. We zijn vastberaden om StorySign verder te ontwikkelen en uit te breiden.”

Mark Wheatley, directeur van de Europese Unie van de Doven, voegt hieraan toe: “De steun die we tot nu toe van Huawei hebben ontvangen, heeft een reële impact gehad op dove kinderen en hun families. Door onze voortdurende samenwerking blijven we nauw betrokken om ervoor te zorgen dat StorySign zoveel mogelijk gezinnen en gemeenschappen bereikt, zodat we een stap dichter bij onze gezamenlijke ambitie komen om meer dove kinderen te helpen om te leren lezen.”

StorySign kan nu wereldwijd gratis worden gedownload van Google Play, de Huawei AppGallery en de Apple App Store. Voor meer informatie kunt u terecht op www.storysign.com

1 Officiële data van de European Union of the Deaf
2 Officiële data van de European Union of the Deaf
3 Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Zwitserland, België, Portugal, Ierland, Australië