Industry Wire

Geplaatst door Hypersolid

Hypersolid en Google geselecteerd voor officieel SXSW-programma 2026

Hypersolid staat komend voorjaar samen met Google in het officiële programma van het internationale festival SXSW (South by Southwest) in Austin, Texas. De sessie “The next digital wave excludes millions. Let’s fix it.’” verkent hoe technologie en ruimtelijk digitaal design kunnen bijdragen aan een meer toegankelijke wereld, waarin mensen zich vrijer bewegen en beter verbonden voelen.

Het panel bestaat uit David Vogel (Executive Experience Director Hypersolid), Ryan Howard (Google Experience Institute Co-Lead New York) en Rachel Lowenstein (co-founder van The Neu Project). De sessie wordt gemodereerd door Kerrie Finch (co-founder Also Known As) en is geselecteerd uit duizenden inzendingen door het officiële SXSW-panelteam.

Video: https://youtu.be/zyk8grtmOZ8

SXSW Austin geldt wereldwijd als een van de meest invloedrijke conferenties op het snijvlak van creativiteit, technologie en muziek. Sinds de start van het festival in 1987, werd slechts zeer zelden een Nederlands bureau uitgenodigd om onderdeel te zijn van het internationaal gecureerde programma, wat deze erkenning voor Hypersolid des te meer bijzonder maakt.

Neuro-inclusiviteit als uitgangspunt voor digitaal en ruimtelijk design
De samenwerking tussen Hypersolid en Google richt zich op neuro-inclusiviteit: het ontwerpen van ervaringen die rekening houden met verschillende manieren van waarnemen en informatieverwerking, zoals bij mensen met ADHD of autisme. Binnen deze samenwerking onderzoeken zij hoe digitale systemen en fysieke omgevingen elkaar kunnen versterken om inclusieve, zintuiglijke ervaringen te creëren.

Wereldwijd ontvangt Google dagelijks duizenden bezoekers in honderden kantoren, experience centres en evenementenlocaties. Meer dan vijftig daarvan zijn speciaal ontworpen om bezoekers via digitale schermen verhalen en informatie te laten beleven. Om die ervaring consistent en betekenisvol te maken, ontwikkelt Hypersolid samen met Google een systeem dat design en technologie samenbrengt en vastlegt hoe digitale content zich gedraagt in fysieke omgevingen. Het verbindt schermen, licht en geluid tot één samenhangende ervaring in ruimte en tijd.

Neuro-inclusiviteit in de fysieke ruimte
In het project wordt niet alleen gekeken naar de digitale toegankelijkheid van schermen en interfaces, maar ook naar de fysieke beleving van de ruimte zelf. Factoren als licht, kleur, geluid en ritme spelen een grote rol in hoe mensen zich concentreren, oriënteren en op hun gemak voelen.

David Vogel, Executive Experience Director bij Hypersolid: “Het is een enorme eer om samen met Google op SXSW te spreken. Dat een Nederlands bureau is geselecteerd uit duizenden inzendingen laat zien dat neuro-inclusiviteit wereldwijd steeds belangrijker wordt, zeker nu digitale experiences ‘ontsnappen’ uit het scherm en steeds meer in de fysieke ruimte plaatsvinden. Met Google en The Neu Project willen we laten zien hoe goed ontworpen experiences kunnen bijdragen aan een wereld waarin iedereen zich welkom en betrokken voelt.”

Het gezamenlijke initiatief van Hypersolid en Google vormt een nieuw framework voor toegankelijk en inclusief ruimtelijk design, met de ambitie om dit in de toekomst (net als Google’s design system Material Design) publiek beschikbaar te maken, zodat designers en developers wereldwijd beter kunnen inspelen op de uiteenlopende behoeften van mensen.

SXSW Programma: https://schedule.sxsw.com/events/PP1162541

Hypersolid
Hypersolid is een global technology & brand experience company met vestigingen in Amsterdam, Alkmaar, Hilversum en Austin. Met meer dan 350 digitale specialisten brengt Hypersolid een breed scala aan technologische expertise en creatieve innovatiekracht bij elkaar. Samen helpen zij merken als Giant, Google, Rituals en IMC om solide en schaalbare digitale transformatie te realiseren. www.hypersolid.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht