ICICHECK ontwikkelt nieuw garantiesysteem met het Agile Platform van OutSystems

OutSystems helpt ICICHECK om Nederlandse consumenten, fabrikanten en winkeliers te helpen. Op basis van het industrieleidende Agile Platform heeft ICICHECK een oplossing ontwikkeld, die licht brengt in de donkere, complexe wereld van garanties voor elektronicaproducten. In het centrum van de oplossing staat de garantiesite. De innovatieve garantiewebsite www.icicheck.nl en de bijbehorende mobiele applicaties helpen Nederlandse consumenten, fabrikanten en winkeliers op een eenvoudige manier bij het afhandelen van garanties. Dit moet een hoop frustratie wegnemen. Immers worden er 160.000 claims per jaar afgehandeld alleen in Nederland, alleen al voor consumentenelektronica. Maar liefst vijf procent hiervan belanden voor de rechter of een ander tussenpersoon.
Uit recent onderzoek blijkt dat consumenten vinden dat klachtenafhandeling te lang duurt en dat zij als consument onrechtvaardig worden behandeld. Bovendien kennen zij de garantievoorwaarden vaak niet en komen voor het verkeerde loket te staan. Garantieverleners daarentegen zijn wettelijk verplicht om garantie te geven en zitten vaak met hoge kosten voor de garantieverlening. Ook ontstaat er een spanningsveld tussen detaillist (die wettelijk verplicht is aan garantievoorwaarden te voldoen) en fabrikant (die het proces in de meeste gevallen moet afhandelen). Bovendien is ontevredenheid bij de consument slechte reclame. Voor al deze problemen moet ICICHECK een oplossing bieden.
“Zonder OutSystems zou ICICHECK niet bestaan”, aldus Rob Engler, oprichter en directeur van ICICHECK. “Zonder specifieke programmeerkennis was ik in staat om de hele oplossing te bouwen dankzij de eenvoud van het Agile Platform en de support van het OutSystems team. Dit betreft niet alleen wat gebruikers zien op de website en in de winkels maar ook het hele business proces inclusieve financiële afhandelingen. Men kan zeggen dat wij ICICHECK geheel op en rond het OutSystems Agile Platform hebben ontwikkeld. Voor ik begon aan dit project heb ik een aantal andere ontwikkelplatformen getest, maar geen andere oplossing biedt de mogelijkheden en schaalbaarheid van het Agile Platform, zeker niet gecombineerd met hetzelfde gebruiksgemak.”
ICICHECK gaat garantielabels verstrekken aan fabrikanten en winkeliers, die consumenten begrijpelijk inzicht geven in de garantievoorwaarden van producten. Aan de hand van het label ziet een consument direct welk garantieniveau er verwacht mag worden. Na aankoop van een product moet de consument alleen nog registreren en een account aanmaken, bij sommige retailers kan het ook via een scanner. Vervolgens zou, als het nodig is, het hele garantieproces geautomatiseerd aflopen. Daarna kan het ICICHECK-account gebruikt worden voor alle verdere aankopen van producten met het ICICHECK-label. Consumenten hoeven daarom in de toekomst geen bonnetjes of garantiecertificaten meer te bewaren en profiteren van een volledig digitale claimverwerking, die onder meer de mogelijkheid biedt om de status van hun claim altijd online te kunnen volgen.
Het ICICHECK-account is daarnaast ook toegankelijk via een mobiele applicatie, die gebruikers kunnen downloaden op hun smartphone. Met deze applicatie kunnen zij twee extra functies gebruiken. Ze kunnen een foto maken van het prijskaartje, waarna OCR software alle cruciale informatie combineert met de gebruikersgegevens om de registratie van het garantieproces te kunnen voltooien. Daarnaast kan men ook foto’s maken van producten die niet van een ICICHECK label zijn voorzien om de garantievoorwaarden mee te nemen in hun aankoopbeslissing.
De verwachting is dat deze informatie een rol speelt in de aankoopbeslissing en zo in het voordeel werkt van fabrikanten die lid zijn van ICICHECK. De garantieverleners profiteren ook van de geautomatiseerde claimafhandeling door het toenemende vertrouwen onder klanten. Fabrikanten en winkeliers die meedoen en hun klanten ICICHECK-labels bieden hebben uiteindelijk een duidelijk concurrentievoordeel.
“Wij zien ICICHECK als een communicatieplein, waar wij bemiddelen tussen consumenten en garantieverleners met hun tegenstrijdige verwachtingspatronen”, legt Engler uit. “Wij beginnen met elektronicaproducten maar zijn van plan om naar andere marktsegmenten uit te breiden. Het is ons uiteindelijke doel om alle Nederlanders te winnen voor ICICHECK en hun een soepele ervaring te bieden in het geval van een claim.”
Engler is erg te spreken over de ondersteuning door OutSystems: “Ik ben kleinschalig begonnen op mijn laptopje. Maar uiteindelijk moest het systeem groeien naar een data center en kwamen eer meer en meer applicaties bij. Dit kon ik niet allemaal in mijn eentje, gezien ik geen programmeerervaring heb. De support door OutSystems is uitstekend geweest. Zij hebben mij altijd via verschillende kanalen te woord gestaan en snel geholpen. Support zoals het hoort.”
“ICICHECK is een prima voorbeeld van wat men kan bereiken met het OutSystems Agile Platform”, becommentarieert Carlos Alves, VP of International Operations bij OutSystems. “Wij wisten dat het platform zowel de grootste bedrijven zoals een aantal grote Nederlandse energieleveranciers als kleine start ups in staat stelt om in recordtijd nieuwe applicaties te bouwen. Wij zijn trots op wat ICICHECK heeft bereikt en vinden het leuk om te zien dat Nederlanders nu dankzij OutSystems van een wereldwijd uniek systeem ter garantieafhandeling kunnen profiteren.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.