iMediate versterkt marktpositie met deelname in MCP

iMediate, uitgever van onder meer Entertainment Business, neemt een belang in het custompublishingbedrijf Marketing Communicatie Partners (MCP), gevestigd in Doetinchem. Het is de intentie om de deelname vóór 1 januari 2016 uit te breiden naar een volledige overname.

MCP is actief in de marktsegmenten fashion/lifestyle, bouw/infra en food/horeca/grootverbruik. Dat laatste segment is het belangrijkste, met klanten als Superunie, Plus en Sligro. De bekendste customtitel van MCP is het magazine Boodschappen, dat in een oplage van 2,3 miljoen verspreid wordt onder 14 supermarktorganisaties, waaronder Plus, EMTÉ, Boni, SPAR en Coop.

iMediate is vooral actief in de entertainmentindustrie en consumentenelektronica, met klanten als Media Markt, Saturn, LG Electronics, Buma/Stemra en Universal Music. iMediate produceert onder meer de titels Entertainment Business, Mediazine (Media Markt) en Turn On (Saturn).

Joost Driessen, algemeen directeur en eigenaar van iMediate: “MCP en iMediate vormen een prima match. Wat de bedrijven bindt is de mentaliteit van de mensen, de klantgerichtheid en de focus op retail. Tegelijk staan beide bureaus voor vergelijkbare uitdagingen om volgende stappen te zetten in contentmarketing. Die stappen zet je makkelijker samen dan alleen. Ad van der Salm, oprichter/eigenaar van MCP, heeft een prachtig bedrijf opgebouwd de laatste 30 jaar met prachtige klanten en ik verheug me op het samenvoegen van beide teams. Daar gaan veel mooie dingen uitkomen, voor onze huidige én voor nieuwe klanten.”

Ad van der Salm denkt daar ook zo over: “In 1984 heb ik MCP opgericht vanuit de filosofie om de toen nog strikt gescheiden vakgebieden redactie/journalistiek en marketingcommunicatie te combineren. Daarmee was MCP destijds een van de pioniers op het vakgebied custom publishing. De afgelopen dertig jaar hebben MCP en ons vakgebied een enorme groei doorgemaakt. Ook op dit moment staat we voor prachtige uitdagingen. Denk hierbij aan de toenemende behoefte van onze klanten om niet alleen content te ontwikkelen, maar ook te beheren en crossmediaal in te zetten. Om al deze ontwikkelingen te borgen is schaalvergroting noodzakelijk.”

De komende maanden zullen beide organisaties de belangrijkste bedrijfsprocessen synchroniseren. Waar zinvol zal expertise en capaciteit worden uitgewisseld op project- en klantniveau. Uiterlijk eind volgend jaar zullen MCP en iMediate worden samengevoegd tot één organisatie en werk bieden aan ruim 40 mensen.

Waar de nieuwe organisatie kantoor gaat houden en onder welke naam is nog niet bekend.