INDIGO 2021 groeit hard door. INDIGO 2021 een groot succes met 30 uur live content en meer ‘bezoekers’ dan ooit

INDIGO 2021 groeit hard door. INDIGO 2021 een groot succes met 30 uur live content en meer ‘bezoekers’ dan ooit.
Een deel van de Nederlandse en Belgische game-industrie presenteerde zich afgelopen vrijdag op de 12e editie van INDIGO door middel van 30 uur live streams.
Het game business- en showcase-evenement organiseerde drie gelijktijdige streams: twee conferenties over Business en Development én een game-showcasestream. Tegelijkertijd vonden er meer dan 500 zakelijke bijeenkomsten met matchmaking-partner MeetToMatch.
Algemeen Directeur JP van Seventer en wethouder van Utrecht, Klaas Verschuren, startte het evenement om 09:00 uur op de drie livestreams. De organisatie achter INDIGO wilde, vanwege de pandemie, een gedeeltelijk online evenement organiseren met de focus op Nederlandse en Belgische industrie. De doelstelling was dit jaar het promoten van zowel de lokale studio’s als de kwaliteit van de games en de kennis en talent uit Nederland en België. Dutch Game Garden creëerde drie tv-studio’s om INDIGO te hosten en uit te zenden. Sprekers, streamers en ontwikkelaars werden wél uitgenodigd om fysiek aanwezig te zijn op de locatie: Dotslash Utrecht.
Sinds 2019 breidt INDIGO het TALKS-conferentietraject gestaag uit. Dit jaar was er het recordaantal van 26 lezingen, met in totaal 38 sprekers verdeeld over de dag. Daarbij was een aantal opmerkelijke gasten, zoals Angie Smets van Guerrilla Games, Arjan Brussee van Epic Games, Hester Le Riche van Tover, Ralph Egas van Abstraction en Lennart Sas van Triumph Studios. De conferentie bevatte een gevarieerde verzameling onderwerpen uit de industrie: financiering, relaties met uitgevers, juridische zaken, bedrijfsmodellen, kunst, diversiteit, kunstmatige intelligentie en andere onderwerpen; interessant voor zowel veteranen uit de industrie als starters. De conferentie is meer dan 7000 keer bekeken gedurende de dag met een totaal van 92.600 geconsumeerde minuten aan video-inhoud.
MeetToMatch, het internationale matchmaking-platform, faciliteerde meer dan 500 zakelijke bijeenkomsten met een groot aantal professionals uit de industrie. Het evenement trok dit jaar meer zakelijke bezoekers aan in de kaartverkoop dan voorheen. Naast het hosten van de meetings, leverde MeetToMatch ook een gloednieuw platform voor INDIGO waarin de streams voor de conferentie en de showcase te volgen waren.
Voor het eerst, sinds de start van INDIGO in 2008, was de traditionele showcase van nieuwe games vanwege Covid-19, niet speelbaar. Desondanks konden alle ontwikkelaars deelnemen aan het evenement op locatie of via een videogesprek terwijl streamers GlitchKraft, ShannaNinaNL, Rami Ismail, TeamWALL en Kenzhi hun games speelden. De game SCHiM, van Ewoud van der Werf, won uiteindelijk de INDIGO-award. De game trok de aandacht van de INDIGO-award jury door het unieke kleurenpalet en de creatieve gameplaymechanics waarin een kikker zich alleen in schaduwen kan voortbewegen. Dit jaar accepteerde de organisatie alleen inzendingen van Nederlandse en Belgische bodem. Op het hoogtepunt keken er 307 mensen tegelijkertijd naar de showcase stream, met een respectabel totaal kijkersaantal van 1983 mensen tijdens de 10 uur durende showcase livestream.
“We kijken met trots terug op de editie van dit jaar. We zijn een nieuwe ambitieuze koers ingeslagen om meer betekenisvolle inhoud te bieden aan een internationaal publiek. Dat is gelukt met de medewerking van vele geweldige sprekers, partners en crew. We hebben deze editie veel fantastische nieuwe Nederlandse en Belgische games laten zien en de conferentie naar een heel nieuw niveau getild”, zegt Tom Jongens, communicatiemanager bij Dutch Game Garden. “Het zal niet lang duren voordat we INDIGO 2022 gaan plannen. Maar we dromen nu al van een nog groter evenement.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.