Geplaatst door Studioplant

Is Instagram hét platform voor nieuwe samenwerkingen?

Als je deze vraag stelt aan Danique van Studioplant krijg je een volmondige ja. In juli trok ze de stoute schoenen aan en stuurde ze een bericht naar een start-up op Instagram. Of ze een samenwerking niet leuk zouden vinden. Nou, dat werd zeker leuk! Laten we telefonische gesprekken voor wat ze zijn? En is social media de nieuwe standaard, of toch (nog) niet?

Omgekeerde wereld
Tegenwoordig is een privébericht op Instagram genoeg voor het begin van een samenwerking. Het is eenvoudig om contact te leggen en door de posts leer je ook direct het bedrijf kennen. En zeker niet minder belangrijk: de doorlooptijd is een stuk korter. Het eerste contact is snel gelegd, en opvolgende communicatie verloopt ook gemakkelijker.

Naast dat Danique in juli zelf de stoute schoenen aantrok, gebeurde afgelopen maand het omgekeerde. Fabio van Potandco stuurde via Instagram een bericht met de vraag of hij een presentatie van zijn producten mocht opsturen. Dat mocht, en de basis van het contact was gelegd.

Een eenvoudige vraag die al snel leidt tot een sterke uitkomst. Dat is misschien wel de hoofdreden waarom social media zo goed werkt bij nieuwe samenwerkingen. Een platform zoals Instagram is vrij laagdrempelig, en het eerste contact tussen bedrijven is dat dan ook. Geen telefonische belafspraak, maar gewoon een berichtje tijdens de lunch.

Eenvoudige stekschaaltjes
Potando verkoopt zelfgemaakte producten met handige oplossingen. De trend van nu? Je eigen avocadoboom laten groeien. Een avocadoplant start met een pit in het water en een instabiele constructie van satéprikkers. Dat kan anders, dacht Fabio. Dus ontwikkelde hij een cementen stekschaaltje, Troyka, die je in twee delen gemakkelijk om de avocadopit kunt schuiven. Eenvoudig, maar veel handiger dan onstabiele satéprikkers.

Het namelijk niet nodig om concept door minstens vijf concept rondes heen te laten gaan. En al helemaal niet om datzelfde concept door een gehele afdeling content en creatie te laten bekijken. Nee, soms heb je gewoon iemand nodig die een eenvoudig concept uitwerkt. Iemand zoals Fabio, die dan ook vervolgens ‘gewoon’ via Instagram op zoek gaat naar potentiële verkooppunten.

Simpel, stijlvol en symmetrisch
Dat je de stoute schoenen wat vaker moet aantrekken, vindt ook Danique, oprichter van Studioplant: “De kracht van Potandco zit in een designer op zoek naar simpele oplossingen. Oplossingen die niet alleen eenvoudig werken, maar die ook gewoon praktisch zijn. Zo heeft Potandco naast het stekschaaltje ook bloempotten in de vorm van een driehoek. Klinkt eenvoudig, maar de meeste bloempotten zijn rond en nemen daardoor extra ruimte in. Zo’n kleine wijziging van de vorm kan dan al een uitkomst zijn! Functioneel en design vriendelijk. Oplossingen die perfect past bij de doelgroep van Studioplant. En dat deze samenwerking begon bij een berichtje op Instagram maakt het extra leuk.”

Zelf aan de slag
En nu? Tijd om zelf maar eens een kijkje te nemen bij de handgemaakte producten van Potandco. Wellicht geeft het inspiratie om ook jouw concepten uit te werken. Of om gewoon eens een privébericht te verzenden via Instagram. Daar is namelijk geen budget voor nodig.

Over Studioplant.nl
In maart werd Studioplant gelanceerd als afstudeerproduct. In die tijd is Studioplant gegroeid tot een start-up met een missie. Studioplant voorziet in de vraag naar kamerplanten, bloempotten en ecosystemen. Ook aan informatie is er geen gebrek! We schrijven wekelijks informatieve blogs zonder dat deze saai en uitzichtloos zijn. Daarnaast produceren we video’s en creëren lookbooks boordevol inspiratie. Ook kun je terecht bij de plantendokter voor advies over jouw kamerplant.