Industry Wire

Geplaatst door WebAds

Internet minder last van seizoen patroon

Online lijkt minder last te hebben van een zomer dip. Kijken we bijvoorbeeld naar het seizoen patroon op basis van bekeken pagina’s, dan laat online in de zomermaanden juli en augustus slechts een daling van 4% (index 96) zien ten opzichte van het jaargemiddelde. Vergelijken we dit met het seizoen patroon bij TV, dan zien we daar tijdens de zomermaanden een grotere gemiddelde daling in de kijkdichtheid. Deze kijkdichtheid daalt maar liefst met 13% (index 87). De zomer dip in de mediaconsumptie is dus een stuk kleiner binnen het mediumtype online dan bij televisie.

Nu is het niet zo dat er binnen online helemaal geen sprake is van een zomer seizoen patroon. Bepaalde typen sites doen het wel degelijk beter of juist slechter in de zomerperiode. Laten we de juli cijfers van 2011 eens nader bekijken.

In vergelijking met het jaargemiddelde van 2011 tot nu toe, zijn het vooral de Weer sites zoals Meteox, Buienradar, Weer.nl en Weerplaza die pieken in de zomermaand juli. Routeplanners als ViaMichelin (index 430) en Routenet (index 266) zijn sites die ook in de zomermaanden erg veel bezocht worden. Daarnaast realiseren ook sites voor dagtripjes als Uitmetkinderen, GaSamen en bioscoop site Pathé in juli vrijwel het dubbele aantal pagina’s vergeleken met het jaar gemiddelde van 2011. Niet geheel onverwacht stijgen natuurlijk, en juist deze ‘zomer’, de reis sites zoals Vakantieveilingen (index 364), Zoover (index 176), Waarbenjij.nu (index 114) en Vakantiewijzer (index 158).

De programma websites van de TV exploitanten laten daarentegen vrijwel allemaal dalingen tot flinke dalingen zien in de zomer maanden. Naast het feit dat er minder televisie wordt gekeken, heeft dit te maken met de (minder interessante) zomer programmering van TV zenders. Dalingen in de maand juli zijn logischerwijs ook terug te vinden onder studie gerelateerde sites zoals Studenten en scholieren websites.

Concluderend blijkt dat de mediaconsumptie van online in de zomer niet veel minder is dan in de overige maanden van het jaar. Iets wat bij TV gebruik wel meer het geval is. Wel ondervinden Er zijn echter web categorieën welke wel bepaalde pieken ondervinden in het gebruik tijdens de zomermaanden, maar er zijn ook andere sites die hier juist dalingen laten zien.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht