Industry Wire

Geplaatst door NEMO

Jij kijkt elke dag 85x op je telefoon. Net als de gemiddelde mens

Jij bent bijzonder. Net als iedereen. En toch lijken we allemaal nogal op elkaar…, op de gemiddelde mens. De gemiddelde mens is het gemiddelde van alle mensen. KesselsKramer en NEMO wekte deze fictieve mens tot leven in de campagne voor de nieuwe tentoonstelling Humania die vandaag gelanceerd is.

Wat de gemiddelde mens allemaal doet, kan of juist niet durft, maken veertien weetjes duidelijk. Zeventien scheten per dag laten bijvoorbeeld, 1,5 uur per dag eten of heel goed liegen. Door de video’s, gifjes en posters over drie licht absurdistische karakters vraag je je direct af: hoe zit dat bij mij? De vraag of je wel zo bijzonder bent als je denkt, staat zowel in de campagne als de tentoonstelling Humania centraal. Daar ontdek je vanuit wetenschappelijk en technologisch perspectief alles over je eigen soort: de mens.

Team effort

KesselsKramer bedacht de campagne. De gemiddelde mens werd tot leven gebracht door de animaties van Marlies van der Wel & Circus Family. Gebaseerd op fotografie door Jean-Pierre Khazem en collages van Marlies van der Wel. Een grote diversiteit aan neuzen, armen, haren, benen, gezichten en zelfs sterk uitvergrote ‘nep’-lichaamsdelen werd verwerkt tot opvallende driedimensionale collages. De karakters zijn niet herleidbaar tot man of vrouw, en hoewel een beetje vreemd zijn ze ook heel aaibaar. Met hun sterke eigen beeldtaal zijn de collages even wennen misschien, voor ons als gemiddelde mens… 😉

Veertien weetjes, stuk voor stuk wetenschappelijk te onderbouwen, zijn ingesproken door rapper Sef. Samen met de gekozen muziek, bijna helemaal opgebouwd uit menselijke klanken heeft de video een heel eigen geluid.

NEMO Science Museum is één van de grootste wetenschapsmusea in Nederland en brengt wetenschap voor een breed publiek dichtbij. KesselsKramer is een onafhankelijk Nederlands communicatiebureau gevestigd in Amsterdam, Londen en Los Angeles dat multi-disciplinaire campagnes ontwikkelt voor opdrachtgevers in binnen- en buitenland.

De tentoonstelling Humania opent op 23 november voor publiek. Op 15 en 16 november opent het museum voor speciale Sneak Preview avonden. BankGiro Loterij is hoofdpartner van de tentoonstelling.

Credits

Opdrachtgever: NEMO Science Museum (Meike Moors, Marloes Mol, Renate Trapp)

Concept: KesselsKramer

Productie: Circus Family

Animatie: Marlies van der Wel

Fotografie: Jean Pierre Khazem, Marlies van der Wel

Voice over: Sef (NL), Melanie Hyans (UK)

Sound design: Robbert Klein

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht