Geplaatst door Universiteit Twente

Keuzegids kroont Universiteit Twente tot Beste technische universiteit; zes topopleidingen

Zes bacheloropleidingen van de Universiteit Twente krijgen de status Topopleiding toegekend in de nieuwste editie van de Keuzegids Universiteiten. De gemiddelde score van alle UT-studies steeg met een punt naar 68,5 punt, waardoor de UT nog steviger op plaats twee in de ranglijst van alle Nederlandse universiteiten staat. Wageningen voert de lijst aan, het afstandsonderwijs van de Open Universiteit completeert de top drie. Ook mag de Universiteit Twente zich van de Keuzegids Beste technische universiteit noemen. Daarvoor vergeleek de gids de resultaten van de UT met die van de technische universiteiten in Eindhoven (59,5 punten) en Delft (58,5).

In de Keuzegids Universiteiten 2020 zijn alle bacheloropleidingen gegeven aan de Nederlandse universiteiten onder de loep genomen. Zo ook de 20 studies van de Universiteit Twente. Daarin scoorden zij uiterst goed: de gemiddelde score van de opleidingen steeg van 67,5 naar 68,5 punt. Vijftien studies werden als beste beoordeeld (al dan niet gedeeld eerste) in hun discipline, vier opleidingen staan op de tweede plaats.

Topopleidingen

Voor opleidingen die uitzonderlijk presteren, deelt de Keuzegids het zegel ‘Topopleiding’ uit. Die wordt toegekend aan alle opleidingen die een score van 75 punten of hoger halen. In de beoordeling worden zowel het oordeel van studenten, afkomstig uit de Nationale Studenten Enquête als die van experts meegewogen. Zes UT-opleidingen mogen zich Topopleiding noemen: Technische Natuurkunde (90 punten),  Communicatiewetenschappen (80), Technology and Liberal Arts & Sciences (80), Technische bedrijfskunde (78), International Business Administration (76) en Scheikundige Technologie (76). De score van 90 punten voor Technische Natuurkunde betekent dat zij zelfs tweede staan in de ranking van alle bacheloropleidingen in Nederland.