Geplaatst door Watermelon

Kinderen van kinderopvang ‘Nummereen’ programmeren zelf een chatbot

Nummereen kinderopvang en chatbotbedrijf Watermelon hebben de handen ineengeslagen met als resultaat chatbot ‘Robin’ die 24 uur per dag beschikbaar is om ouders te ondersteunen bij vragen. De innovatieve kinderopvangorganisatie is hiermee het eerste bedrijf in de branche dat gebruik maakt van een chatbot. De kinderen worden spelenderwijs betrokken bij de ingebruikname van ‘Robin’ door de Chatbot Clup Battle.

Om de kinderen van de BSO (buitenschoolse opvang) mee te nemen in de ontwikkelingen van nu en de uiteenlopende talenten te activeren, zijn de kinderen van Nummereen zelf aan de slag gegaan met het programmeren van een chatbot van Watermelon. Onder begeleiding van medewerkers van het Utrechtse chatbotbedrijf en medewerkers van de kinderopvang programmeerden de kinderen vragen en antwoorden in de ‘digitale robot’.

Chatbotspel ‘Wie ben ik’
Nadat de kinderen het programmeren van de vragen en antwoorden afgerond hadden speelden ze het spel ‘Wie ben ik’. De input die de kinderen gemaakt hadden voor de chatbot vormde de basis voor het spel. Het team met de beste chatrobot won de ‘Chatbot Clup Battle’.

Anneke Eveleens van Nummereen; “Kinderen zijn enorm adaptief en begrijpen meer dan wij volwassenen voor mogelijk houden. Bij Nummereen staat innovatie hoog in het vaandel en dat zetten we kracht bij door de eerste kinderopvang te zijn die gebruik maakt van een chatbot. Ouders van nu werken vaak allebei en zijn overdag druk. Deze ouders willen wij helpen door meer digitale ondersteuning te bieden op tijden dat het hen uitkomt”.

Chatbots en digitale communicatie assistenten steeds populairder
Uit een onderzoek van het Capgemini Research Institute (rapport ‘Smart Talk’ eind 2019) blijkt dat de adaptatie van chatbots en digitale communicatie assistenten enorm is toegenomen. Maar liefst 50% van de Nederlanders die nu gebruik maakt van deze technologie is daar in 2019 mee begonnen.

Alexander Wijninga, CEO en mede-oprichter van Watermelon over deze ontwikkelingen; “Wij zien een duidelijke toename en verbreding van de vraag naar chatbots. Waar voorheen met name grote corporates gebruik maakten van een digitale communicatie kanaal als de chatbot, is deze markt aan het verbreden. Nummereen is nu de eerste kinderopvang die gaat werken met een chatbot, maar daarna zullen anderen snel volgen. Consumenten willen vrij zijn in de keuze wanneer ze communiceren met organisaties. Ze willen dit 24/7 kunnen doen en het liefst ook meteen geholpen worden. Dat is door de hoge kosten van het bemannen van een klantenservice en het grote aantal vacatures op deze afdelingen niet meer te behappen voor bedrijven”.

76% van de organisaties die chatbots en spraakassistenten inzetten, geeft aan aantoonbaar voordeel te hebben gerealiseerd sinds de ingebruikname ervan. Als voordelen noemen ze een kostenreductie (20%) en een toename van 20% van het gebruik van chatbots en spraakassistenten door hun klanten (met als resultaat verlichting van het werk op de afdeling klantenservice).