Geplaatst door Coosto

KPN half miljoen keer besproken in 2015, topman Shell meest bediscussieerde CEO

Eindhoven, 13 januari 2015 – KPN is online ruimschoots het meest besproken Nederlandse bedrijf van 2015: bijna een half miljoen keer op openbare kanalen. Dit is gemiddeld één keer per minuut. De top-5 wordt gecomplementeerd door ING, Shell, Philips en Heineken. Ben van Beurden, CEO van Shell, is de topman die online het vaakst onder vuur ligt. Dat blijkt uit data van social media analysetool Coosto, over de mate waarin de 25 AEX-bedrijven en hun CEO’s in Nederland afgelopen jaar online zijn besproken. Voor dit onderzoek werden alle berichten die in 2015 openbaar geplaatst werden op fora, blogs en sociale netwerken zoals Twitter, Facebook en Instagram meegenomen.

Meest besproken AEX-bedrijven in Nederland
Het zijn met name de bedrijven met consumentenproducten die veel worden besproken. De top-10 ziet er als volgt uit:

1. KPN
2. ING
3. Shell
4. Philips
5. Heineken
6. Randstad
7. TNT
8. DSM
9. Aegon
10. Unilever

Opvallend is dat Nederlanders over koploper KPN net iets vaker uitgesproken negatief (15 procent) dan positief (14 procent) zijn in hun berichten. Dit komt vooral door gebruikers die zich roeren bij een storing en/of klachten hebben over de (klanten)service. Het online gesprek over Shell richt zich vooral op het (afgeblazen) project in Alaska, bij Philips gaat het met name over producten en hun specificaties. Heineken is veel besproken vanwege de overnamedrift van AB Inbev, maar ook de Heineken Music Hall draagt sterk bij aan het gesprek.

Salaris topmannen stoort Nederlanders het meest
Hoewel sommige AEX-bedrijven buitenlandse CEO’s hebben, zijn de Nederlandse topmannen veelal mikpunt van discussie. Dit komt vooral door nationale onvrede omtrent hun salaris en bonussen. Andere onderwerpen die discussie over topmannen uitlokken zijn duurzaamheid, fusies en overnames. De top-5 van meest besproken CEO’s ziet er als volgt uit:

1. Ben van Beurden – Shell
Meest besproken AEX-CEO van 2015. Er waren opvallend hoge pieken in het gesprek naar aanleiding van zijn uitspraken over het klimaat eind januari, en in april nogmaals toen zijn miljoenenbeloning bekend werd. In de jaarlijkse Volkskrant-lijst ‘Meest Invloedrijke Nederlander van 2015’ nam van Beurden eerder al plaats 3 in.

2. Eelco Blok – KPN
Wederom is het de beloning van een topman waar in Nederland veel over te doen is geweest. Grootste piek in de berichtgeving hierover is in april: vanwege de extra bonus van €425.000,- die Blok bovenop zijn salaris kreeg. Deze bonus leverde hij vervolgens weer in.

3. Dick Boer – Ahold
Waar Ahold wat betreft online discussie een plek in de middenmoot van AEX-bedrijven aanneemt, wordt topman Dick Boer juist opvallend veel besproken in 2015. Voornamelijk rond de fusie met het Belgische Delhaize, waarvoor hij vaak om reactie wordt gevraagd in de media. Hier hadden zowel experts als consumenten op ‘het internet’ en sociale media vervolgens een uitgebreide mening over.

4. Ralph Hamers – ING
Ook Hamers is vooral vanwege zijn salaris onderdeel van het gesprek op sociale media, blogs, en fora. In maart 2015 wordt bekend dat de topman een salarisverhoging van 30 procent krijgt. Dit wordt vervolgens uitgebreid besproken, onder andere in een televisie uitzending bij Pauw. Hierover twittert Nederland flink mee. In mei wordt de discussie nogmaals aangezwengeld bij bekendmaking van de jaarcijfers van ING.

5. Paul Polman – Unilever
Heinz en Kraft Foods ­fuseerden in maart, Polman kondigde nieuwe overnames aan en hij werd op de valreep van 2015 verkozen tot groenste CEO van het jaar. Hij besluit hiermee de top-5 van meest besproken CEO’s.

Moreel leiderschap
Nederlanders willen dus geen topmannen met enorme salarissen en verwijten CEO’s vaak weinig duurzaam bezig te zijn. Het zijn vooral mannen die een mening hebben over leiderschap, bijna twee keer zo vaak als vrouwen. In het gesprek over wat goed leiderschap dan wél is, is ‘moreel leiderschap’ in 2015 de term die daarbij het meest wordt genoemd en wat Mark Rutte, meest besproken politicus van 2015, wordt verweten te ontberen. Andere opvallende leiderschapsstijlen waar veel over gesproken is:

• Positief leiderschap: Sepp Blatter claimde met ‘positief leiderschap’ corruptie binnen de FIFA te willen bestrijden, iets dat op sociale media met de nodige scepsis werd ontvangen.

• Medisch leiderschap: in een discussie over de benodigde kwaliteiten van de ‘nieuwe doktoren’.

• Fascistoïde leiderschap: iets waarvan Geert Wilders door Tweede Kamerlid Jan Vos werd beticht op Twitter, hetgeen Vos op zowel veel bijval als kritiek kwam te staan.

——-

Over Coosto
Met social media analysetool Coosto kunnen gebruikers naast analyseren ook publiceren en reageren. De data in Coosto wordt real-time ververst met resultaten uit honderdduizenden sociale netwerken, blogs, fora en nieuwssites wereldwijd: in 150 talen en uit 200 landen. De software van Coosto levert relevante resultaten voor communicatieprofessionals om merkreputatie te peilen, klantenservicemanagers voor online klantcontact en marketingmanagers om alle social media campagnes te meten en optimaliseren. Meer informatie op www.coosto.com.