Geplaatst door KPN Health

KPN Health en ZIVVER laten zorgsector veilig mailen

Rotterdam, 2 september 2019 – KPN Health breidt zijn portfolio uit met ZIVVER Veilig Mailen, waardoor zorgmedewerkers op een gebruiksvriendelijke manier en volgens de laatste veiligheidsstandaarden communiceren met collega’s en patiënten. Menselijke fouten bij het verzenden van privacygevoelige informatie worden voorkomen.

Organisaties die werken met gevoelige persoonsgegevens moeten zich houden aan de nieuwe Europese privacywetgeving, bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), en aan NEN-norm NTA 7516. Een datalek kan leiden tot reputatieschade, maar ook tot een flinke boete. Veel datalekken ontstaan bij het gebruik van e-mail en bestandsuitwisseling doordat medewerkers per ongeluk de verkeerde informatie sturen of informatie aan de verkeerde persoon sturen.

Voorkom menselijke fouten
Meer dan de helft van alle datalekken is het gevolg van menselijke fouten. Daarom ontvangt de zorgverlener nog voordat een bericht verzonden wordt een melding om fouten te voorkomen. Door geautomatiseerde herkenning van gevoelige inhoud in een bericht of bestand worden medewerkers zich bewust van privacyrisico’s. De software controleert ook of het logisch is om dit type inhoud naar de gekozen ontvanger te sturen.

Versleuteling en twee-factor-authenticatie houden hackers en andere ongewenste partijen – maar ook KPN en ZIVVER zelf – op afstand. Alleen de verzender en de beoogde ontvanger krijgen toegang tot een bericht en eventuele bijlages. Maakt een medewerker toch ergens een vergissing, dan kan hij de toegang tot het bericht altijd intrekken, ook als het al is afgeleverd. In logs is informatie beschikbaar over wie op welk moment, wanneer toegang tot het bericht had.

Enorme gevolgen
“Door de samenwerking met ZIVVER kunnen onze klanten in de zorgsector blijven voldoen aan de steeds veranderende wet- en regelgeving”, aldus Kees Donkervoort, directeur van KPN Health. “De gevolgen van datalekken kunnen enorm zijn, denk daarbij aan privacygevoelige informatie die op straat komt te liggen. Deze kunnen vervolgens weer reputatieschade en boetes opleveren. Voorkomen is dus beter dan genezen.”

Rick Goud, CEO van ZIVVER: “We kwamen steeds vaker in aanraking met grote partijen die de voorkeur hadden voor een leverancier die ze al kenden en vertrouwden. KPN kwam daarbij vaak naar voren als ‘huisleverancier’ van ICT-diensten. Met deze samenwerking kunnen we de markt nog beter en sneller bedienen.”

Over ZIVVER
ZIVVER, het platform dat bedrijven helpt veilig te communiceren, is in 2015 opgericht vanuit de filosofie dat professionals drie belangrijke behoeften hebben: gebruiksvriendelijkheid, controle en veiligheid. ZIVVER voldoet met zijn product aan deze drie behoeften, die ieder even belangrijk zijn. In vergelijking met bestaande oplossingen is de basisaanpak van ZIVVER uniek: de oplossing voorkomt menselijke fouten bij het verzenden van gevoelige gegevens, voorkomt toegang door hackers of derden en stelt gebruikers in staat berichten in te trekken en automatisch fouten te melden. Hierdoor behouden gebruikers de controle voor, tijdens en na het delen van informatie. ZIVVER noemt dat Triple Safe. Ga voor meer informatie naar www.zivver.eu/nl.

Over KPN Health
KPN Health is leverancier van het grootste zorgnetwerk van Nederland. Daarmee krijgen huisartsen, apotheken, zorgorganisaties en ziekenhuizen al meer dan tien jaar beschermde toegang tot hun zorgapplicaties. Via KPN E-Zorg zijn vrijwel alle zorgverleners in de eerste en tweede lijn in Nederland met elkaar verbonden via een apart netwerk voor de zorg, de ZorgCloud. Het platform telt meer dan negentig specifieke applicaties van uiteenlopende ICT-leveranciers. Daarnaast kunnen zorgapplicaties (huisarts-, apotheek- en ziekenhuisinformatiesystemen) ontsloten worden en koppelt het platform verzekeraars (Vecozo) en het Landelijk Schakel Punt aan elkaar, zodat deze partijen goed met elkaar kunnen samenwerken.