Industry Wire

Geplaatst door KPN

KPN Mooiste Contact Fonds, Maya VR en het Rijksmuseum brengen Eregalerij naar verpleeghuizen

Maya VR, het Rijksmuseum en het KPN Mooiste Contact Fonds starten samen een nieuwe reeks vr-tours. Maar liefst 4.000 ouderen in verpleeghuizen uit het hele land worden dit jaar getrakteerd op een virtueel ‘uitje’ naar de Eregalerij van het Rijksmuseum. Hendrikje Crebolder, directeur Development & Media van het Rijksmuseum heeft voor de eerste tour samen met de bewoners van verpleeghuis Amsta Van ‘t Hofflaan in Amsterdam de VR-bril opgezet voor een onvergetelijk bezoek aan het museum.

Hendrikje Crebolder, directeur Development & Media van het Rijksmuseum over de nieuwe tour: “Het Rijksmuseum is er voor iedereen, ook voor mensen voor wie een bezoek niet zo vanzelfsprekend is. Genieten van kunst, alleen of samen, dat gun je iedereen. Het is fijn om samen met Maya VR en het KPN Mooiste Contact Fonds op deze manier die ervaring dichtbij te kunnen brengen.”

Wegens succes verlengd
“De afgelopen periode heeft veel impact gehad op het leven van bewoners van verpleeghuizen”, zegt Jan Schipper, oprichter van Maya VR. “Bezoek was beperkt en ook activiteiten zijn lange tijd van de baan geweest. Ondanks dat de wereld weer open is, blijven veel ouderen angstig waardoor ze er minder op uit gaan. Terwijl ook ouderen juist zoveel behoefte hebben aan sociaal contact. Vorig jaar hebben we duizenden ouderen blij gemaakt met een virtueel bezoek aan het museum. Vanwege dit succes starten we met een nieuwe reeks vr-tours waarin de mensen door museumdocent Bo Bojoh worden rondgeleid in haarscherp 8K-beeld.”

Onder begeleiding van studenten kunstgeschiedenis en KPN-vrijwilligers krijgen bewoners in kleine groepen een individuele ‘rondleiding’ en zien én horen zij wat het museum te bieden heeft. Na afloop kunnen de bewoners samen met de begeleiders napraten over de kunstwerken die zij zojuist gezien hebben waaronder de Nachtwacht en het Melkmeisje. Mark Versteegen, directeur van het KPN Mooiste Contact Fonds zegt: “Niet alleen de ervaring, maar juist ook het gesprek na afloop is erg waardevol. Het contact dat ontstaat tussen de generaties zorgt ervoor dat ouderen zich weer verbonden voelen met de maatschappij. De ervaring leert dat hier nog lange tijd over wordt nagepraat.”

Maya VR
Maya VR is een jonge zorgonderneming die de strijd aangaat met eenzaamheid onder ouderen. Met behulp van VR-technologie brengt Maya de mogelijkheid om ouderen een dagje weg te bieden, vanuit hun eigen huis. Door de hulp van virtual reality kunnen ouderen belevingen ondergaan die anders onmogelijk zouden zijn. Zo genieten ouderen bij Maya van een safari, citytrips, museumbezoeken en wandelen zij door de mooiste natuurgebieden.

KPN en het Rijksmuseum
Sinds de heropening in 2013 levert KPN als hoofdsponsor van het Rijksmuseum, naast een financiële bijdrage, alle diensten op het gebied van telefonie, dataverkeer en ICT. KPN is mede-ontwikkelaar van de Rijksmuseum App en digitale partner van Operatie Nachtwacht. Er worden online live tours georganiseerd voor klanten en ieder najaar worden duizenden klanten uitgenodigd voor de exclusieve KPN Familiemaand. Via het KPN Mooiste Contact Fonds nodigt KPN kwetsbare groepen uit voor een bezoek aan het museum en maakt nu met Maya VR de tours in de verpleeghuizen mogelijk.

Rijksmuseum
Het Rijksmuseum verbindt mensen, kunst en geschiedenis. We vertellen het verhaal van 800 jaar Nederlandse geschiedenis vanaf de middeleeuwen tot nu. Daarnaast organiseren we meerdere tentoonstellingen per jaar uit eigen collectie en met (inter)nationale bruiklenen. Als nationaal museum van kunst en geschiedenis staat het Rijksmuseum midden in de samenleving. We willen een plek zijn waar iedereen zich thuis voelt. Een museum dat bijdraagt aan bewustwording en onderlinge verbinding in de maatschappij.

KPN Mooiste Contact Fonds
Het KPN Mooiste Contact Fonds is een initiatief van KPN en viert dit jaar haar vijftienjarig bestaan. Het fonds ondersteunt initiatieven van verschillende maatschappelijke partners die gericht zijn op het stimuleren van sociaal contact voor kwetsbare groepen in de samenleving voor wie dit contact niet vanzelfsprekend is. Het fonds zet kennis, ICT, middelen en mensen (KPN-vrijwilligers) in om daar wat aan te doen.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht