Industry Wire

Geplaatst door KPN

KPN schrijft geschiedenis: Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne ter wereld

Amsterdam, 4 november 2025 – De Nederlandse KPN-campagne ‘Stukje Van Mij’ is gisteravond tijdens de prestigieuze Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR campagne wereldwijd. Hiermee laat de campagne zien hoe een lokale dialoog over online veiligheid is uitgegroeid tot een internationale beweging voor een beter internet. Het is de eerste keer dat een Nederlandse campagne deze internationale eer behaalt. Namens het bureauteam van KPN nam HPB | Het PR Bureau de award in Chicago in ontvangst.

De Global SABRE Award erkent uitzonderlijke prestaties in merkcommunicatie en maatschappelijke relevantie. Dit jaar waren er ruim 5.500 inzendingen uit meer dan 60 landen, waarna Stukje Van Mij werd uitgeroepen tot de beste campagne wereldwijd. De internationale jury prees de campagne om haar meetbare impact en bijdrage aan maatschappelijke bewustwording en beleidswijziging, zoals de nieuwe Wet seksuele misdrijven. Stukje Van Mij blinkt uit door de combinatie van een urgent maatschappelijk thema, een krachtige creatieve uitvoering en meetbare merk- en maatschappelijke impact.

Van lokale dialoog tot wereldwijde beweging
Stukje Van Mij gaat over online shaming en het ongewild delen van intieme beelden onder jongeren. Een urgent maatschappelijk thema dat doorgaans onderbelicht blijft maar wijdverbreid is. Als onderdeel van KPN’s #BeterInternet-platform, combineert de campagne onderzoek, creatieve storytelling en een geïntegreerde mediastrategie. De campagne, waarin onder meer KPN’s TikTok-talkshow en het nummer Stukje Van Mij van de populaire artiest MEAU centraal stonden, zorgde voor nationale en internationale discussie in media, scholen en online gemeenschappen. Het resulteerde in een platinum plaat voor het nummer van MEAU en een verbetering in merkreputatie en -vertrouwen van KPN.

“De Oscar van de PR”
“Deze erkenning laat zien dat onze inzet om verhalen te vertellen die écht raken, niet alleen in Nederland maar wereldwijd wordt gewaardeerd.” zegt Dave Frauenfelder, Vice President Brand, MarCom & Sponsoring bij KPN. “Het is een prachtige bevestiging van de kracht van authentieke communicatie, waarin creativiteit, maatschappelijke relevantie en emotie samenkomen. Wat begon als een start voor een #BeterInternet, is uitgegroeid tot één van de meest bekroonde en impactvolle campagnes ter wereld.”

Gerd De Smyter, woordvoerder en PR Manager van KPN voegt daar aan toe: “Dit bewijst dat PR, woordvoering en merk onlosmakelijk verbonden zijn om relevantie en vertrouwen te creëren. Met Stukje Van Mij hebben we intern grenzen verlegd, en dat valt ook over de grenzen op. Voor mij persoonlijk voelt dit als de ultieme bekroning: de Oscar van de PR.”

“Met Stukje Van Mij tonen we aan dat PR verder gaat dan zichtbaarheid: het kan gedrag veranderen, beleid beïnvloeden en gesprekken op gang brengen die ertoe doen.” zegt Jacqueline Bosselaar, oprichter en CEO van HPB | Het PR Bureau. “Het mooiste aan deze campagne, vind ik, hoe krachtig het is wanneer iedereen zich gezamenlijk focust op het verdienen van aandacht. Vanaf dag één kozen we samen voor strategie en creativiteit die het publiek echt raakten. Daardoor wonnen we niet alleen het vertrouwen van de meest kritische stemmen, maar, via de regels van pop culture, ook de harten van het grote publiek. Dat een Nederlandse campagne op deze wijze wereldwijd wordt bekroond, is een prachtige bevestiging van de kracht van ons vak.”

De campagne is tot stand gekomen dankzij een intensieve samenwerking tussen KPN en een collectief van Nederlandse bureaus: Dentsu Creative, Mindshare Nederland, We Agency, Amp.Amsterdam, A Bigger Circle, team5PM en HPB | Het PR Bureau.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht