Industry Wire

Geplaatst door Emerce

Landmark Global breekt grenzen open

Alle internationale activiteiten van het Belgische postbedrijf bpost zijn nu ondergebracht onder de merknaam Landmark Global, a bpost company. Geleid door de Amerikaan Dave Mays, wordt Landmark Global een nog grotere mondiale speler in de internationale pakjesmarkt. “Pakjes versturen naar andere landen en continenten willen wij gemakkelijker en goedkoper maken”, zegt Sven Gout managing director EU Sales bij Landmark Global.

Landmark Global werd in 2005 opgericht door Mays als pakketbedrijf actief aan de Amerikaanse Westkust en in Canada. Begin 2013 nam bpost een meerderheidsbelang van 51 procent in Landmark Global. Tot oktober vorig jaar hanteerde bpost de merknaam bpost International voor al haar internationale activiteiten. “Landmark Global staat voor pakketbezorging, terwijl bpost juist het imago heeft van een postbedrijf”, legt Gout uit. “De postmarkt neemt elk jaar af in percentages, en het pakkettenverkeer blijft juist toenemen. Door onze naamsverandering willen we duidelijk maken dat we ons nog meer gaan richten op de internationale verzending van pakketten. Anderzijds blijft de internationale zakelijke post nog wel erg belangrijk.  bpost and bpost International zijn immers gegroeid uit de postactiviteiten en die maken het merendeel uit van de omzet van bpost.”

Groeimarkten
Landmark Global integreert de huidige dochtermaatschappijen van bpost International en zal gevestigd zijn op 12 strategisch gelegen locaties in de VS en Canada, Londen, Groningen, Brussel, Beijing, Shanghai en Guangzhou (China), Hong Kong, Singapore en Sydney. De locaties zijn onderverdeeld naar de drie regio’s Amerika, Europa en Azië. “In de reorganisatie worden geen banen geschrapt of verplaatst, we blijven juist uitbreiden”, vertelt Gout. “We richten ons met name op online retailers en direct sellers. En e-commerce gaat ook steeds vaker de grens over. In grensoverschrijdende e-commerce zien wij nog echte kansen voor online retailers.”

Logistieke vraagstukken
“Een pakket versturen binnen de EU is gemakkelijk. Daarbuiten wordt het al lastiger, door de verschillende belasting- en importregels per land. Kiezen uit verschillende lokale pakketdiensten met uiteenlopende prijzen en mogelijkheden, is dan helemaal een logistieke uitdaging”, schetst Gout. “Wat is de goedkoopste manier om te verzenden? Hoe bespaar je handlingkosten?” Met dit oogmerk zet Landmark Global haar ‘multiple carrier platform’ in: een logistiek systeem waarmee de routing verdeeld kan worden over meerdere pakketdiensten. Door een slimmere routing kunnen post- en pakketbedrijven een sterke kostenbesparing realiseren. “Daarnaast nemen we met onze servicediensten zoals dropshipping en fulfillment ook werk uit handen”, meldt Gout.

Wereldwijde trends
Een duidelijke trend is ‘local shipping’: de opkomst van lokale pakketdiensten in veel verschillende landen. Als fenomeen rijdt het partijen als Landmark Global in de wielen. Het bedrijf gebruikt deze trend echter in zijn voordeel door samenwerkingen aan te gaan met lokale spelers. Hierdoor kunnen de verzendkosten gedrukt worden waardoor cross-border e-commerce een stuk interessanter wordt.

“We richten ons daarom momenteel op het verbinden met lokale pakketdiensten”, zegt Gout, “Want daarmee kunnen we een duidelijke meerwaarde bieden aan onze klanten. Eigenlijk is onze core business het bundelen van pakketten en klanten en vervolgens het kiezen van de beste routing.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht