Geplaatst door Erasmus Universiteit

Een lantaarnpaal of gluurpaal: smart city, minder simpel dan je denkt

Wie bekijkt de beelden van die beveiligingscamera? Waarom staat daar een zendmast? Burgers en bestuurders moeten zich echt met smart city-ontwikkelingen gaan bemoeien, want voor je het weet heb je een glurende paal voor je slaapkamerraam staan. Dat stelt prof.dr. Liesbet van Zoonen in de jaarlijkse Rotterdam Lezing, getiteld ‘Burgers en bestuurders in de slimme stad’ op maandag 29 mei 2017 in Arminius

De vijftiende Rotterdam Lezing staat in het teken van de slimme stad. Prof.dr. Liesbet van Zoonen, hoogleraar Sociologie, doet onderzoek naar de smart city. De ‘smart city’ is overal om ons heen, maar is tegelijkertijd zo vanzelfsprekend dat je er onopgemerkt aan voorbij gaat. Van Zoonen pleit voor meer bewustwording bij burgers en bestuurders, want vaak hebben zij geen idee wat er aan slimme ontwikkelingen gaande is. De technologie en datastromen die een stad ‘smart’ of ‘slim’ maken zijn niet altijd herkenbaar: ingewijden zien Wifi-kastjes, verkeerslussen en beveiligingscamera’s wel, maar netwerkkabels liggen onder de grond en datakoppeling vindt binnenskamers plaats.

Zwartgallig
Toch is het cruciaal dat burgers en bestuurders betrokken zijn bij de slimme stad. Van Zoonen haalt de Vlaamse smart city-deskundige Pieter Ballon aan, die zegt dat we moeten vrezen voor een behoorlijk zwartgallige toekomst als we de smart city alleen aan de ingenieurs, technici en software developers van de grote bedrijven overlaten.

Lantaarnpaal niet zo simpel als je denkt
Van Zoonen gaat in op de vraagstukken die achter bijvoorbeeld de uitbreiding van ‘lichtmasten met smart city-toepassing’ schuilen. Zij stelt dat het hier niet meer gaat om simpele operationele beslissingen maar om sociale en politieke ingrepen in de stad.
Zo zijn er legio vragen te stellen over zoiets schijnbaar simpels en a-politieks als een lantaarnpaal. Wie beslist welk lichtscenario aangaat en weer uitmag? Of gaat dat automatisch? Wie richt dan het algoritme in? Wie bepaalt of de camera’s aangaan? Moet je zo’n lantaarnpaal voor je deur accepteren? Wat gebeurt er met de camera en wifidata? Kan iedereen die gebruiken? Waarom komt het woord ‘privacy’ niet in het beleidskader voor? Moet er een aparte lantaarnpalenwet komen? Onder welk ministerie gaat die vallen?

Datawandelingen
Rotterdam is in 2014 uitgeroepen tot een van de Smart Cities 2014. Rotterdam wordt door The New Economy  geprezen om de manier waarop de stad zich wapent tegen klimaatveranderingen en werkt aan haar imago als de meest duurzame havenstad van de wereld. Van Zoonen organiseert datawandelingen, Erasmus Magazine maakte een podcast van een van deze wandelingen rondom Blaak.

Liesbet van Zoonen is hoogleraar Sociologie en decaan van de Erasmus Graduate School of Social Sciences and the Humanities. Ook is zij wetenschappelijk directeur van het Centre for BOLD Cities, dat onderzoek doet naar big, open en linked data in een stedelijke omgeving. BOLD Cities viert maandag 29 mei zijn eerste verjaardag met o.a. ‘Data: sport, events and health in the city’, met verschillende presentaties over de inzet van (big) data rondom (sport)evenementen en gezondheid in de stad.

Deze Rotterdamlezing wordt vanuit de Erasmus Universiteit Rotterdam georganiseerd door Erasmus Magazine, Faculteit Sociale Wetenschappen en Studium Generale en wordt mede mogelijk gemaakt door het Erasmus Trustfonds.

Gratis entree, reserveren aanbevolen via deze link