Industry Wire

Geplaatst door Netwerk Mediawijsheid

Maar liefst 69 procent van de Nederlanders maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws

Hilversum, 5 februari 2021 – Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de invloed van nepnieuws. Dit blijkt uit onderzoek van NoTies in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Nederlanders verwachten dat nepnieuws effect heeft op de naderende Tweede Kamerverkiezingen. 60 procent maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws op het stemgedrag. Ruim driekwart van de Nederlanders denkt dat nepnieuws van grote impact is op de informatie over het coronavirus en vaccinaties. Desinformatie is een groeiend probleem. De effecten op bijvoorbeeld de aanpak van het coronavirus, maatschappelijke debatten en democratische processen worden steeds meer zichtbaar. Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten, introduceert Netwerk Mediawijsheid vandaag isdatechtzo.nl. Op de website vinden bezoekers handige tips om onjuiste informatie te herkennen en leren zij meer over de werking van nepnieuws. 

Driekwart van de Nederlanders denkt wekelijks of vaker nepnieuws tegen te komen. In de leeftijdsgroep van 30 tot 49 jaar is dit zelfs 82 procent. Tegelijkertijd geeft 64 procent van de Nederlanders aan dat zij nooit een nepnieuwsbericht delen. Een meerderheid denkt zelf nepnieuws te kunnen herkennen (58 procent), maar slechts 21 procent van de Nederlanders verwacht dat anderen in staat zijn om nepnieuws te herkennen. Nederlanders vertrouwen traditionele media het meest, zoals landelijke dagbladen (74 procent), regionale dagbladen (74 procent) en televisie (73 procent). Sociale mediakanalen worden als nieuwsbron het minst vertrouwd, terwijl deze juist door de meerderheid van de Nederlanders als nieuwsbron wordt gebruikt.

Weerbaar tegen desinformatie met isdatechtzo.nl 

Netwerk Mediawijsheid introduceert isdatechtzo.nl om de kennis over nepnieuws en desinformatie onder het brede publiek te vergroten. “We denken dat isdatechtzo.nl een laagdrempelige manier is om mensen meer inzicht te geven in hoe nepnieuws en desinformatie werkt en wat je er zelf aan kan doen. Daardoor worden mensen kritischer en weerbaarder. Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen wordt dit steeds belangrijker. Het is een handvat, waarmee we mensen mediawijzer willen maken, zodat zij zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen”, aldus Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur bij Netwerk Mediawijsheid. “Als iemand die in nepnieuws geloofde, denk ik dat ik veel baat had gehad bij de website om mezelf weerbaarder tegen nepnieuws te maken”, aldus Sonia Pereira, ervaringsdeskundige. De website is nu te bezoeken.

EINDE PERSBERICHT

Over Netwerk Mediawijsheid

Netwerk Mediawijsheid heeft de missie: ‘Iedereen mediawijs’. Met meer dan duizend aangesloten organisaties werkt het netwerk aan een Nederland waarin iedereen mediawijs is – of bezig is dat te worden. Want wie mediawijs is, kan zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een wereld vol media.

Netwerk Mediawijsheid is in 2008 als programma opgericht op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het wordt aangestuurd door vijf organisaties uit het netwerk: Beeld en Geluid, ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, Omroep Human, Kennisnet en de Koninklijke Bibliotheek.

Kijk voor meer informatie op deze pagina.

Voetnoot

Aan het onderzoek deden 1.041 participanten mee. In het onderzoek werd nepnieuws gedefinieerd als misleidende en onjuiste informatie in de vorm van een nieuwsbericht, die wordt verspreid om geld te verdienen of om mensen te beïnvloeden. Het is een vorm van desinformatie. Bekijk de onderzoeksrapportage hier.

Foto Michael Zimmermann (cc)

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht