Geplaatst door Twitter

Maandelijks aantal gesprekken op Twitter over fintech meer dan verdubbeld

Amsterdam, 23 september 2021 – ‘Money talks’, zo luidt het gezegde. Op Twitter is er gespreksstof in overvloed. Een van de onderwerpen dat in omvang omhoog is geschoten is financiën. Zo ook in Nederland: in de eerste zes maanden van 2021 stonden #crypto en #bitcoin in de top 20 meest gebruikte hashtags in Nederland. Gedurende de pandemie hebben mensen zich tot Twitter gericht om te discussiëren en te leren over investeren, cryptocurrencies, fintech en meer. In opdracht van Twitter onderzochten Brandwatch en Sparkler hoe de gesprekken over onder andere crypto en fintech zich ontwikkelden tussen januari 2019 en mei 2021.

Een rijkdom aan gesprekken
Alleen al in mei 2021 werden op Twitter in heel Europa 1,3 miljoen gesprekken over financiën gevoerd, bijna een verdubbeling ten opzichte van de 690.000 gesprekken in januari 2019. Veel van deze gesprekken zetten aan tot actie: maar liefst 41% van de mensen leest financieel en zakelijk nieuws op Twitter dat hun investeringsbeslissingen kan beïnvloeden.

In het bijzonder is het gespreksvolume over het onderwerp ‘crypto’ flink toegenomen in het afgelopen jaar. Dit onderwerp is met 42% aan Tweets gestegen na de eerste lockdown eind 2020. Feitelijk gezien draait 34% van de gesprekken over geldzaken door Europese Twitter-gebruikers nu om cryptocurrencies, waarbij 47% betrekking heeft op persoonlijke financiën.

De toename van de gesprekken over aandelen op Twitter is vergelijkbaar met de gesprekken omtrent cryptocurrencies die dit jaar zijn gevoerd, hoewel het nog steeds relatief klein blijft – slechts 1% van de financieel-gerelateerde gesprekken omvat het gespreksonderwerp aandelen.

Twitteraars praten over investeren
In het afgelopen jaar is het aantal Tweets over persoonlijke geldzaken in Europa met 12% gegroeid. Daarvan volgt 40% van de gebruikers accounts op Twitter die onderwerpen over beleggen bespreken. Deze groep belegt bewust: 51% van de Twitteraars in Spanje, Frankrijk en Duitsland investeert in aandelen, obligaties en fondsen, maar liefst 21% in grondstoffen. Dat is ruim meer dan de 8% van de niet-Twitter-gebruikers die ook beleggen.

En dat niet alleen, 41% van de ondervraagden stelden dat de totale waarde van hun beleggingen is toegenomen tijdens de pandemie. Over het geheel genomen zegt 53% over financiële kennis en ervaring te beschikken, en een aanzienlijke 40% zegt het niet erg te vinden om risico’s te nemen met hun geld.

Opmerkelijk is dat het inkomen van Twitter-gebruikers, in vergelijking met niet-Twitter gebruikers, is gestegen tijdens de pandemie. Zo bleek voor Twitter-gebruikers dat hun huishoudelijke uitgaven zoals voedingswaren, in het afgelopen jaar zijn gestegen. Degenen die gesprekken voeren over financiën zijn in vergelijking tot de rest van de bevolking meer geïnteresseerd in e-sports, gadgets en ondernemerschap.

Van de mensen die recent hadden belegd, stelde 46% dat zij dit voor het eerst hadden gedaan sinds het begin van de pandemie. Hierbij gaf 43% aan dat de belangrijkste reden voor hun beleggingen de tijd was die zij over hadden tijdens de pandemie om onderzoek te doen. Van de mensen die nog niet hebben belegd, zei 40% te overwegen om in de komende zes maanden op de aandelenmarkt te beleggen. Hier tegenover staat dat 37% overweegt om een spaarrekening te openen en dat 22% graag in grondstoffen wilt investeren.

Toch zijn over het algemeen mensen voorzichtig: voor 36% van de ondervraagden is geld sparen voor onverwachte tegenslagen in de komende twaalf maanden de grootste prioriteit.

Fintech fans zijn zich steeds meer bewust van crypto
Europese Twitteraars tonen veel interesse in nieuwe fintech en andere vormen van betalen, sparen en investeren. De kennis van verschillende cryptocurrencies en wallets is relatief hoog: 87% kent Bitcoin, 38% Dogecoin en 41% Ethereum. Ongeveer 40% zegt op de hoogte te zijn van crypto-portemonnees zoals eToro en Coinbase. Van degenen die investeren in cryptocurrency, stelde 72% dat ze meer hadden geïnvesteerd tijdens de pandemie, terwijl van degene die momenteel niet investeren, meer open staan om geld in cryptocurrencies te steken.

Over het algemeen heeft de Twitter-populatie vertrouwen in fintech, waarbij 73% vaak contactloos betaalt en 67% in de afgelopen maand Paypal heeft gebruikt. Twitteraars in de onderzochte markten hebben 64% meer kans om Apple Pay te gebruiken dan op andere markten. Daarnaast zijn ze met 61% meer geneigd om een fintech rekening te openen dan in verhouding tot de algemene bevolking. Degenen die geen gebruik maken van deze banken, noemden de klantenservice en rentetarieven als een obstakel om niet aan te sluiten bij een bank. Dit laat zien dat er een kans is voor fintech banken om hun berichtgeving beter vorm te geven.

Bij de vraag welke merken een goede partner zouden zijn voor fintech banken, wezen mensen op Twitter vaker naar media-, entertainment- en tech merken.

– einde persbericht –

Over Twitter, Inc.
Twitter is wat er gebeurt en waar mensen het nu over hebben. Ga voor meer informatie naar about.twitter.com en volg @Twitter. Let’s talk!