Geplaatst door Iridium Communications Inc

Magnitude Space en Iridium verbeteren wereldwijde IoT connectiviteit

Magnitude Space, de eerste Nederlandse commerciële satelliet operator, maakt vandaag bekend een Memorandum of Understanding (MoU) met Iridium Communications Inc (NASDAQ: IRDM), de wereldwijd leidende mobiele satellietcommunicatie operator, te hebben getekend. Deze MoU markeert de start van de samenwerking om in het veld van wereldwijde connectiviteit vernieuwende projecten te lanceren. De satellietbedrijven gaan samenwerken aan betrouwbare Low Power Global Area Network (LPGAN) toepassingen die het connectiviteitsgat dichten.

De samenwerking bevestigt de snelle groei en vooruitgang van de in april 2017 gelanceerde Nederlandse start-up Magnitude Space, alsmede de opmars van echte wereldwijde dekking via satellietdiensten.

Connectiviteitsgat dichten
Slechts 10 procent van de wereld heeft werkelijk dekking door huidige netwerken zoals GSM of WIFI, waar tot nu toe ook het zo geroemde Internet of Things (IoT) universum op draait. Momenteel creëert Magnitude Space een netwerk van 16 tot 24 kleine satellieten dat IoT connectiviteit biedt aan de afgelegen delen van de wereld. Met deze LPGAN technologie hebben organisaties -letterlijk – overal en in alles inzicht in. De toepassing maakt het mogelijk om moeilijk te verkrijgen data te verzamelen: of het nu gaat om de bodemvochtigheid van plantages of het volgen van vee. Hiermee wordt bedrijven betrouwbare monitoring en tracking geboden tegen laag energieverbruik en lage kosten. Vooral voorziet de techniek in een langere levensduur van de batterij, waardoor het overbodig wordt voor organisaties om regelmatig ter plaatse te zijn.

“Wij zijn enorm enthousiast over deze samenwerking met Iridium, dat geldt als de wereldwijd leidende partij in NewSpace,” aldus Ernst Peter Hovinga, CEO van Magnitude Space. “Iridium kan ons als groeiende organisatie veel leren maar belangrijker nog is dat wij samen een nieuwe horizon tegemoet gaan.”

“Wij zien een toekomst voor ons waarin een veelvoud aan diverse satelliet constellaties samenwerken om het snel groeiende IoT universum te ondersteunen,” zo zegt Matt Desch, CEO van Iridium. “Van toegang voor hoge bandbreedte tot mobiele lage latency apparaten die Iridium vandaag ondersteunt, tot low power en high latency netwerken die Magnitude Space voor zich ziet. Iridium heeft de ervaring en het mondiale platform om al deze functionaliteiten te laten samenwerken.”

Het netwerk is ontwikkeld met Nederlandse partners, in nauwe samenwerking met de European Space Agency (ESA). Nu voegt Iridium zich toe als belangrijke samenwerkingspartner. De eerste satelliet wordt begin 2018 gelanceerd.

Voor meer informatie over Iridium’s IoT producten en diensten, ga naar www.iridium.com/solutions/iot.
Voor meer informatie over Magnitude Space, ga naar https://magnitudespace.com/.

Over Magnitude Space
Magnitude Space is een Amsterdamse start-up die in 2016 is opgericht. Het bedrijf levert betaalbare wereldwijde connectiviteit voor sensor en IoT toepassingen door een eigen satelliet netwerk; the Low Power Global Area Network (the LPGAN). Het is het eerste in zijn soort om ieder (IoT) apparaat, waar het ook is aan te sluiten- waardoor kleine datapakketjes praktische inzichten van overal aan iedereen kunnen leveren.

Over Iridium Communications Inc
Iridium is het enige netwerk van mobiele spraak en dataverbindingen wat de hele wereld dekt. Iridium maakt verbindingen mogelijk tussen mensen organisaties en dingen van overal in real time. Samen met hun eco-systeem van partnerbedrijven levert Iridium een innovatief en rijk pallet aan betrouwbare oplossingen voor markten die een werkelijk globale oplossing nodig hebben. Het bedrijf heeft momenteel een groot ontwikkelingstraject lopen voor hun nieuwe generatie netwerk–Iridium NEXT.
Iridium Communications Inc. heeft zijn hoofdzetel in McLean, Virginia, USA en de aandelen worden verhandeld op de NASADAQ Global Select Market met tickersymbool IRDM