Geplaatst door MailDB

MailDB, KVGO en Spotta verliezen hoger beroep Amsterdamse JA|JA-sticker en beraden zich op vervolgstappen

Hoofddorp, 24 september 2019 – MailDB, KVGO en Spotta hebben het hoger beroep verloren over de invoering van de JA|JA-sticker in de gemeente Amsterdam. De 3 partijen gingen in hoger beroep tegen het oordeel van de rechter dat Amsterdam de JA|JA-sticker, die afwijkt van het landelijke systeem, mag invoeren. De komende tijd zullen we de uitspraak bestuderen en ons beraden op eventuele vervolgstappen richting de Hoge Raad.

Belangrijk signaal

“We zijn natuurlijk teleurgesteld over deze uitspraak, die grote gevolgen heeft voor alle betrokken partijen vanuit de branche in Amsterdam”, zegt Eelco Lulofs, voorzitter van branchevereniging MailDB en commercieel directeur van verspreider Spotta. “Consumenten in Amsterdam weten niet meer welke mooie acties hun winkeliers hebben en zijn meer geld kwijt aan boodschappen. Kleine mkb’ers, die het toch al moeilijk hebben in onze leeglopende winkelstraten, kunnen het publiek nog lastiger bereiken. De makers en verspreiders van folders hebben minder werk en zullen mensen moeten ontslaan. En dat alles voor een sticker die is ingevoerd op basis van onjuiste en niet bewezen milieuclaims. Het gerechtshof vindt niettemin dat de gemeente Amsterdam de JA|JA-sticker mag invoeren, waarbij belangrijk is dat de branche een ruime overgangstermijn heeft gekregen voorafgaand aan de daadwerkelijke invoering. De komende tijd zullen we de uitspraak bestuderen en ons beraden op eventuele vervolgstappen richting de Hoge Raad, ook omdat andere gemeenten in Nederland naar het Amsterdamse voorbeeld kijken. In de tussentijd gaan wij graag het gesprek aan met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en individuele gemeenten over hun milieudoelstellingen en over goede manieren om die doelstellingen wel te bereiken.”

NEE|JA- of NEE|NEE-sticker

De gemeente Amsterdam hanteert de JA|JA-sticker sinds 1 januari 2018. Amsterdammers moeten sinds die datum uitdrukkelijk aangeven dat ze folders willen ontvangen. Voorheen moesten ze een sticker op de brievenbus plakken als ze géén ongeadresseerde reclame wilden: de NEE|JA- of NEE|NEE-sticker die in heel Nederland wordt gehanteerd. Op 11 september 2017 diende een rechtszaak van brancheorganisatie MailDB tegen de gemeente Amsterdam over de invoering van de JA|JA-sticker. Op 22 november 2017 oordeelde de rechtbank dat de gemeente Amsterdam deze sticker mocht invoeren. MailDB, Spotta en het KVGO zijn in januari 2018 in hoger beroep gegaan, de zitting was op 28 maart 2019. De uitspraak in hoger beroep was op 24 september 2019. MailDB, Spotta en het KVGO hebben 3 maanden om cassatie in te stellen bij de Hoge Raad.