mApp: eerste iBeacon platform voor musea

mApp, het nieuwe door LabWerk uitgebrachte museum platform, gaat de museumbezoekerservaring herdefiniëren. Door slim gebruik te maken van iBeacon technologie, geeft mApp een geheel nieuwe impuls aan het bezoeker-engagement, ontstaat er gepersonaliseerde interactie en worden de mogelijkheden voor het aanbieden van content naar een hoger plan getild.

Een museum bezoeken is niet langer eenrichtingsverkeer waarbij het museum tentoonstelt en de bezoeker tot zich neemt. De mApp van LabWerk is ontworpen om het bezoeker-engagement een impuls te geven en herdefinieert de bezoekerservaring door het musea in staat te stellen om op een individueel niveau met de bezoeker te communiceren.

Dit gebeurt met behulp van iBeacon technologie, het neusje van de zalm op het gebied van locatiebewuste communicatie. Terwijl de bezoeker door het museum loopt, gaat zijn of haar smartphone of tablet op zoek naar signalen die worden uitgezonden door een netwerk van iBeacons, oftewel bakens. Deze kunnen worden geplaatst in publieksruimtes om iedereen te bereiken, maar ook naast een bepaald object om daarover informatie te sturen naar diegene die er op dat moment naar kijkt. Wanneer door de smartphone of tablet van de bezoeker een iBeacon wordt gedetecteerd, verschijnt er op het scherm een bericht, of volgt de mApp instructies op die leiden naar specifieke informatie.

Deze nieuwe manier om de locatie van bezoekers zeer nauwkeurig te bepalen opent de deur voor een heel scala aan potentiële applicaties, zoals het aanbieden van locatie-specifieke content, een navigatie oplossing voor binnen en real-time analyses van bezoekersstromen.

Museummedewerkers of conservatoren met weinig ervaring met IT kunnen met gemak de vernieuwende bezoekerservaring creëren binnen het mApp platform.

LabWerk CEO Floris Boekel is enthousiast: “Er is heel veel interesse in iBeacon technologie en haar verschillende implementatiemogelijkheden.”

“Wij zijn trots op het lanceren van het eerste commerciële iBeacon platform voor musea. De technologie heeft heel veel te bieden en wij denken dat juist de museumsector uitstekend kan profiteren van deze nieuwe manier van communiceren en interacteren met bezoekers.”

In het verlengde hiervan maakt de mApp van LabWerk het ook mogelijk om mensen nauwer bij tentoongestelde objecten en installaties te betrekken door middel van bijvoorbeeld spelletjes, waarbij zij waardepunten kunnen verdienen die inwisselbaar zijn in museumwinkels, museumcafé’s, of tijdens een volgend bezoek.

Met het mApp platform kunnen musea een unieke app én ervaring creëren, die helemaal aansluit op hun specifieke situatie, behoeften en tentoonstellingen. U vindt meer informatie op mapp.labwerk.com