Industry Wire

Geplaatst door MarketResponse

MarketResponse-oprichter en ‘consumentoloog’ Willem Brethouwer overleden

Utrecht, 9 februari – Willem Brethouwer, oprichter en creatief directeur van MarketResponse, is op 7 februari op 63-jarige leeftijd overleden. Brethouwer was een van de pioniers op het gebied van professioneel marktonderzoek en is altijd een bevlogen, aimabele, nieuwsgierige en erudiete inspirator gebleven voor bedrijven en organisaties.

Brethouwer richtte MarketResponse in 1985 op als een van de eerste geautomatiseerde marktonderzoeksbureaus op basis van telefonische datacollectie. Het bedrijf maakte al snel een grote groei door. Als creatief directeur was hij altijd op zoek naar innovaties op zijn vakgebied. Zo stond hij aan de wieg van het tot op de dag van vandaag in gebruik zijnde wetenschappelijke psychografische BSR-model.

Coach en consumentoloog
Gedurende zijn carrière verschoof de ambitie van Willem Brethouwer van kwantitatief naar kwalitatief onderzoek. Hij deelde zijn kennis en inzichten met veel plezier, onder meer als docent en trainer. Hij betitelde zichzelf als consumentoloog, op basis van zijn grote kennis van het samenspel tussen markten, merken en de maatschappij, en inspireerde tal van ondernemingen in de transitie naar een gezonde organisatie.

Optimistisch en werklustig
In 2017 werd bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Ook tijdens zijn ziekte bleef hij optimistisch en nieuwsgierig en werkte hij zoveel mogelijk door. Hij laat een vrouw, twee kinderen, kleinkinderen en zijn ‘derde kind’ MarketResponse na. Met het vernoemen van een vergaderruimte naar Willem Brethouwer houdt MarketResponse de herinnering levend aan haar oprichter en inspirator.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht