Geplaatst door Rechtszaakplaats.nl

„Marktplaats” voor juridische zaken gelanceerd: Rechtszaakplaats.nl

Op 18 augustus 2015 is een nieuw initiatief op internet gelanceerd: de website Rechtszaakplaats.nl. Deze innovatieve website is een marktplaats voor juridische zaken voor advocaten. Consumenten en bedrijven kunnen anoniem & gratis hun juridische probleem op de website presenteren. Advocaten kunnen deze zaken zoeken en bekijken. Door middel van een (video)filmpje – een „pitch” – kunnen de advocaten zich aan de potentiële client voorstellen. Doel: het verkrijgen van een kennismakingsgesprek en een nieuwe opdracht.

Het „pitchen” op nieuwe opdrachten gebeurd al bij veel andere zakelijke diensten. Op deze wijze wordt de opdracht vergund aan de beste dienstverlener met de beste prijs. Voor de advocatuur zal dit initiatief een verandering in de werving van zaken met zich meebrengen. In plaats dat de client de advocaat zoek, zoek de advocaat de client.

Het is voor veel bedrijven en particulieren nog steeds een hele stap om naar een advocaat te gaan. Vaak is het voor de consument of het bedrijf niet geheel duidelijk wat een advocaat voor hen kan betekenen. Ook is in veel gevallen de prijsvorming van de diensten van een advocaat niet transparant. Rechtszaakplaats brengt hierin verandering: transparantie over de dienst en prijs staat daarom voorop.

De werking van de website is eenvoudig. De consument of bedrijf plaats gratis op de website een omschrijving van het juridische probleem. Door middel van een onderverdeling in rechtsgebieden en/of regio kan de advocaat zoeken naar een nieuwe zaak. Als de zaak voor de advocaat interessant is, kan de advocaat door middel van een (video)filmpje pitchen. Maximaal 5 advocaten kunnen pitchen. Wanneer de consument of het bedrijf een advocaat kiest, dan krijgt de advocaat de persoonsgegevens per email toegezonden voor het maken van een kennismakingsgesprek.

Na Nederland zal Rechtszaakplaats op korte termijn actief worden in Belgie – rechtszaak-plaats.be en in Duitsland – klageplatz.de