Geplaatst door BNR

Martin van den Brink, CTO, onthult de toekomst van ASML-technologie in exclusief BNR-afscheidsinterview

Martin van den Brink, het brein achter ASML, is te gast in een exclusief interview met Ben van den Burg en Herbert Blankesteijn voor de BNR-podcast ‘De Technoloog’. In dit diepgaande gesprek verkent Van den Brink de toekomst van technologische innovaties, vanuit zijn positie als een van de leidende figuren in de tech-industrie. Wat volgt er na de introductie van ASML’s geavanceerde High NA-machine? Volgens Van den Brink, die deze machine beschrijft als een “modern monster” vanwege zijn aanzienlijke afmetingen, is een verdere toename in grootte onhoudbaar, zowel voor de productiefaciliteiten in Veldhoven als voor ASML’s klanten. Hij licht toe hoe ASML’s nieuwste strategie erop gericht is om toekomstige machines binnen dezelfde fysieke grenzen te ontwikkelen.
Martin van den Brink zwaait deze week na 40 jaar af als technisch directeur en co-president van ASML. Van den Brink heeft een sleutelrol gespeeld in de innovatie van de afgelopen twee decennia. We hebben onze snellere iPhones, AI-chips, medische apparatuur en robotica voor een groot deel aan deze visionair te danken.
Hij is kritisch over het Nederlandse vestigingsklimaat: “Het zou goed zijn als we meer bedrijven zoals ASML zouden krijgen. Daarvoor is durfkapitaal nodig. Mensen moeten de gelegenheid krijgen hun droom na te jagen,” zegt de topman, zichtbaar ontroerd. “En dat is in Nederland ingewikkelder dan ergens anders.”
In het gesprek komt de complexe relatie tussen Philips en ASML uitgebreid aan bod. Heeft Philips met ASML zijn kip met de gouden eieren geslacht? Ook geeft Van den Brink inzicht in de ontwikkeling van de baanbrekende EUV-machine, die ASML een monopoliepositie heeft bezorgd en een cruciale rol speelt in geopolitieke machtsverhoudingen. Daarnaast worden onderwerpen zoals de toekomst van de Wet van Moore, de carrière van Van den Brink als Chief Technology Officer van ASML, en de vooruitzichten van ASML over tien jaar besproken.
Het volledige exclusieve interview met Martin van den Brink verschijnt in een tweedelige special op 23 april en 25 april via BNR Nieuwsradio’s podcast ‘De Technoloog’.