Industry Wire

Geplaatst door MassiveMusic

MassiveMusic en SoundOut lanceren eerste datagedreven sonic branding-tool ter wereld

Amsterdam,  24 maart 2021 MassiveMusic, een van de grootste internationale creatieve muziekbureaus ter wereld, en SoundOut, wereldwijd marktleider op het gebied van het testen van muziek, kondigen vandaag een revolutionaire nieuwe sonic branding-tool aan, die muziek en wetenschap combineert. Deze tool voorspelt de mate waarin muziek herinnerd zal worden, het onderscheidend vermogen van muziek en de koppeling van muziek en merkpersoonlijkheid – en daarmee de mate van succes.

De nieuwe tool, die MassiveBASS (Brand Attribute Sound System) heet en wordt ondersteund door technologie van SoundOut, biedt marketeers de unieke mogelijkheid hun merkwaarden aan muziek te koppelen en is gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek. De tool maakt gebruik van gegevens van een half miljoen consumenten en slimme dataverwerking, en is daarmee allesbehalve subjectief. MassiveBASS helpt marketeers inzicht te krijgen in het effectief opbouwen van een sonic brand dat zo goed mogelijk resoneert bij de luisteraar.

Sonic branding wordt steeds belangrijker voor merken, omdat ze hiermee dwars door de ruis heen gaan en een directe emotionele connectie met consumenten kunnen opbouwen. Ondanks de toename van digitale technologieën ontbreekt het veel merken nog aan cruciale mogelijkheden om ‘gehoord’ te worden.

Het emotionele DNA van muziek

MassiveMusic en SoundOut hebben bijna een jaar gewerkt aan het analyseren van het emotionele DNA van muziek – oftewel: hoe we ons voelen als we bepaalde geluiden horen. Aan meer dan 500.000 consumenten legden ze honderden geluidsfragmenten voor, die werden beoordeeld op ruim 200 verschillende waarden (zoals: vertrouwd, authentiek, cool, verleidelijk, gewaagd, plezierig). Met behulp van geavanceerde datawetenschap werden correlaties tussen alle geteste waarden en muziek in kaart gebracht.

Hoe werkt het?

Normaal gesproken zoeken merken verbinding met consumenten door middel van duidelijk bepaalde kernwaarden en de toon van hun communicatie. Bij het merk Volvo staat veiligheid bijvoorbeeld voorop, bij Mercedes draait het om luxe en bij BMW staan prestaties centraal. Daarnaast gebruiken merken vaak de archetypen van Jung om hun strategie te bepalen en daarop te sturen: Nike is de Held, Disney de Magiër en Harley Davidson de Outlaw.

MassiveBASS koppelt de juiste geluiden aan de kernwaarden en archetypen van een merk. De tool laat zien welke muzikale combinaties naadloos aansluiten bij een merk en welke van die combinaties het meest waarschijnlijk door de consument herinnerd zullen worden.

De tool rangschikt de sonische middelen op basis van beste match, waarna bureaus en merken kunnen kiezen welke geluiden het beste aansluiten bij hun missie. MassiveBASS biedt daarmee een creatieve koers die gevaren kan worden om een nieuwe, unieke sonische identiteit te creëren. Gebaseerd op data en strategie, dus echt effectief.

Marijn Roozemond, Senior Creative Strategist bij MassiveMusic, legt uit:
“Het benchmarken van geluiden die passen bij de kernwaarden van een merk is een vaardigheid waarmee we jarenlang hebben gepionierd. Dat we dankzij een wetenschappelijke tool nu kunnen aantonen dat dit effectief is, is baanbrekend voor sonic branding. Componisten briefen om een originele sonic branding te componeren is ongelooflijk ingewikkeld, omdat muziek subjectief is. Deze tool is ontwikkeld als hulpmiddel om al vroeg in het proces na te gaan welke creatieve routes er zijn en hoe je de kans vergroot dat consumenten zich aangesproken voelen en zich de muziek herinneren. Het is voor ons de perfecte springplank om een unieke en resonerende audio-identiteit te componeren.”

David Courtier-Dutton, CEO bij SoundOut, zegt:

“Merken kijken van oudsher niet naar de eigen merkpersoonlijkheid en -archetypen, maar nemen het geluid van hun sector als maatstaf. Dit resulteert vaak in een geluid dat niet strategisch en niet effectief is. MassiveBASS is een uniek, sterk hulpmiddel dat subjectiviteit wegneemt. Als merken hier geld in gaan investeren, hebben ze een middel nodig dat écht werkt. Een dat niet alleen bijdraagt aan de algehele merkopbouw, maar marketeers ook de mogelijkheid biedt om de effectiviteit te meten.”

– EINDE PERSBERICHT-

Over MassiveBASS

MassiveBASS is een nieuw platform van MassiveMusic, ondersteund door technologie van SoundOut, dat het mogelijk maakt om alle kenmerken van een merk dynamisch in kaart te brengen. MassiveMusic onderzocht honderden geluidsfragmenten aan de hand van ruim 200 verschillende waarden (zoals: vertrouwd, authentiek, cool, verleidelijk, gewaagd, storend, plezierig) door ze voor te leggen aan meer dan 500.000 consumenten. Met behulp van geavanceerde datawetenschap werden vervolgens de verbanden tussen alle geteste waarden en muziek in kaart gebracht. Op het platform kunnen marketeers elke combinatie van merkattributen maken en direct zien welke emotionele relaties en verbanden er tussen al die attributen zijn. Zo krijgen ze inzicht in welke muzikale kenmerken het best passen bij hun merkwaarden. De tool bevat een uitgebreide muziekbibliotheek, waardoor de meest uiteenlopende soorten muziek getest kunnen worden: van korte stukken, zoals sonic logo’s en productgeluiden, tot langere stukken merkmuziek en composities met een muzieklicentie, waarvoor al toestemming voor gebruik is gegeven. Uit deze MassiveBASS-bibliotheek kunnen merken dus, op basis van elke mogelijke combinatie van merkwaarden, direct de kenmerken van de optimale muziek achterhalen voor elke campagne. De tool wijst ook op eventuele conflicterende of overbodige merkattributen, wat het voor bureaus makkelijker maakt om sonic branding-briefings preciezer en trefzekerder te formuleren.

Over MassiveMusic

MassiveMusic is een internationaal creatief muziekbureau met studio’s in Amsterdam, Berlijn, Londen, New York, Los Angeles en Tokio. Overtuigd van de sociale waarde en verbindende kracht van muziek, opereert het bedrijf op het zakelijke en creatieve snijvlak tussen muziek en merken. MassiveMusic ontwikkelt muziekstrategieën voor global brands, produceert en componeert muziek voor commercials, TV- en interactieve producties. Het scout en koppelt onbekend en opkomend talent aan internationale marketingcampagnes en creëert innovatieve muziekactivaties voor haar klanten. De passie voor muziek heeft niet alleen tot een prijswinnende reputatie geleid, maar ook tot een dynamisch bedrijf dat middenin de nieuwe muziekindustrie staat.

http://www.massivemusic.com

Over SoundOut

SoundOut is wereldleider op het gebied van het in kaart brengen en testen van strategische sonic branding. Het bedrijf heeft samengewerkt met de meest iconische merken ter wereld en alle grote platenlabels, heeft meer dan 12 jaar ervaring in het testen van muziek en is gespecialiseerd in het koppelen van merkpersoonlijkheid en -attributen aan muziek. SoundOut helpt marketingteams muziek te selecteren die niet alleen de juiste consumentenreactie op een marketingcampagne teweegbrengt, maar ook past bij de merkidentiteit. SoundOut werkt nauw samen met de academische wereld om ervoor te zorgen dat de laatste ontwikkelingen in de muziekpsychologie ook op commercieel gebied worden toegepast. Met een eigen consumentenpanel, waaraan ruim 3,5 miljoen mensen deelnemen, en toegang tot nog eens 80 miljoen consumenten over de hele wereld, heeft SoundOut een wereldwijd bereik. www.soundout.com

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht