Industry Wire

Geplaatst door Gemalto

Meerderheid consumenten stopt organisatie in de ban bij datalek

Amsterdam, 5 december 2018 – De meerderheid van de consumenten (66%) is niet geneigd om te winkelen bij en noch zaken te doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit hangt samen met het feit dat 70 procent van de consumenten vindt dat de verantwoordelijkheid voor gegevensbescherming bij organisaties ligt. Sterker nog, 93 procent legt de volledige schuld in geval van een datalek bij de organisatie en overweegt dan actie tegen hen te ondernemen. Dit blijkt uit het Customer Loyalty onderzoek van Gemalto, de wereldleider in digitale beveiliging.

Vertrouwen in social media en banken het laagst
Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%) en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Kwart van de consumenten slachtoffer van datalek

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

“Aangezien steeds meer consumenten overwegen geen zaken meer te doen met organisaties die getroffen zijn door een datalek, is het belangrijk voor organisaties om met gegevensbeveiliging aan de slag te gaan. Daarbij kunnen zij zich richten op het stimuleren van veilig online gedrag bij consumenten en het voldoen aan de security basisprincipes. Dit betekent dat je als organisatie je meest waardevolle bezit, waaronder klantgegevens, beschermt met onder andere encryptie en two factor authenticatie”, aldus Dirk Geeraerts, identity en data protection expert bij Gemalto.


Over het Customer Loyalty onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.500 respondenten door Vanson Bourne. Vanson Bourne is een onafhankelijke specialist in marktonderzoek voor de technologiesector.

Over Gemalto
Gemalto (Euronext NL0000400653 GTO) is de wereldleider in digitale beveiliging met een jaaromzet in 2016 van € 3,1 miljard en klanten in meer dan 180 landen. Wij bieden vertrouwen in een steeds meer verbonden wereld. Van beveiligingssoftware tot biometrie en encryptie, dankzij onze technologieën en diensten kunnen bedrijven en overheden identiteiten authenticeren en gegevens beschermen zodat deze veilig blijven. Ook maken wij veilige diensten mogelijk voor persoonlijke en verbonden apparaten, de cloud en wat daartussen ligt. Gemalto’s oplossingen staan centraal in het moderne leven, van betalingen en beveiliging van bedrijfsgegevens tot het internet der dingen. Wij authenticeren mensen, transacties en objecten, versleutelen gegevens en creëren waarde voor software, waardoor onze klanten veilige digitale diensten kunnen aanbieden aan miljarden mensen en apparaten. Onze meer dan 15.000 werknemers zijn actief vanuit 112 kantoren, 43 personaliserings- en gegevenscentra, en 30 centra voor onderzoek en ontwikkeling van software, verspreid over 48 landen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht