Industry Wire

Geplaatst door Dentsu Creative Amsterdam/ dentsuACHTUNG!

Meme-cultuur centraal in nieuwe social first Zalando campagne

In samenwerking met Dentsu Creative Amsterdam heeft Zalando een lokale, social-first campagne ontwikkeld waarin eigen stijl en vrije keuze het podium krijgen. De campagne vloeit voort uit de internationale merkcampagne ‘What Do I Wear’.

De campagne speelt in op de universele vraag die iedereen – ongeacht leeftijd, locatie, geslacht of achtergrond — zichzelf dagelijks stelt: wat doe ik aan?!
Zalando wil met deze campagne laten zien hoe het platform het maken van modekeuzes eenvoudiger maakt en consumenten inspireert om met vertrouwen hun eigen stijl te ontdekken.

Met vier opvallende snap-style online video’s speelt Zalando in op de populaire meme-cultuur, waarin verrassende en herkenbare situaties centraal staan en fashion op een onverwachte, prominente manier naar voren komt. Hierbinnen is momentum in media extra belangrijk, daarom volgt de campagne een opmerkelijke mediastrategie. De video’s worden namelijk unbranded verspreid via populaire meme-platforms zoals Dumpert en ondersteund door samenwerkingen met creators. Pas later claimt Zalando de campagne door dezelfde video’s, voorzien van branding, uit te rollen via DOOH en gesponsorde advertenties op verschillende lifestyle en fashion blogs.

Anne Merel, Creative Director bij Dentsu Creative: “Met deze campagne willen we meer doen dan alleen fashion laten zien; we willen cultureel relevant zijn. Door creatief om te gaan met media positioneren we Zalando als een merk dat niet alleen trends volgt, maar ook de culturele pulse van nu weet te vangen. Dit is de eerste stap naar een hyperlokale en herkenbare merkervaring.”

Met deze campagne lokaliseert Zalando de nieuwe brand positionering ‘Wat doe ik aan’ in Nederland door in te spelen op alledaagse situaties die voor deze markt relevant zijn. Waar het allemaal draait om zelfvertrouwen in stijl en het opnieuw definiëren van de manier waarop we vandaag de dag op ieder moment omgaan met fashion en lifestyle.

CREDITS
Klant: Zalando
Strategie en creatie: Dentsu Creative Amsterdam
Mediastrategie en inkoop: Dentsu Media
Productiemaatschappij: Underscore
Director: Ashley Röttjers

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht