Industry Wire

Geplaatst door Ditto

Miljoenen Nederlanders herinneren gesprek met arts niet goed: AI biedt oplossing

Nederlandse startup ontwikkelt oplossing voor het begrijpelijk maken van medische informatie voor patiënten en hun omgeving

Bijna vijf miljoen Nederlanders begrijpen medische informatie niet goed, vooral bij ernstige diagnoses, taalproblemen of ouderdom. Dit veroorzaakt onnodige kosten en slechtere zorg. Rotterdamse startup Ditto ontwikkelde een gratis tool die complexe medische taal omzet naar begrijpelijke informatie om te delen. Hun initiatief wordt gesteund door de Patiëntenfederatie en maatschappelijk investeerder Chris Oomen.

Vorige week kreeg de vader van Dennis een infarct. Zijn ouders gebruiken nu Ditto om de gesprekken met verschillende artsen op te nemen, simpel uit te leggen en de familie op de hoogte te houden. “Het gaf super veel rust om alles terug te kunnen lezen en te kunnen delen met familie tijdens een emotioneel spannend en zwaar traject.” “Het zijn de extra oren die je helpen begrijpen en onthouden wat er allemaal is gezegd.”

“We zien dat patiënten meer betrokken raken bij hun behandeling wanneer ze begrijpen wat er gebeurt,” aldus professor Geert Kazemier van het Amsterdam Universitair Medisch Centrum toe. “Een heldere uitleg die men achteraf terug kan lezen of luisteren helpt enorm.” “Je kunt het eigenlijk zien als een uitbreiding van het consult dat we hebben.”

Duidelijke taal als medicijn tegen overbelaste zorg

Het niet begrijpen van medische informatie heeft direct grote nadelige gevolgen voor de zorg. Patiënten die hun behandeling niet begrijpen, nemen meer contact op met zorgverleners, missen afspraken vaker en houden zich minder goed aan hun behandelplan. Dit alles leidt tot hogere kosten en extra druk op het al overbelaste zorgsysteem.

Ditto pakt dit probleem aan door gesprekken, brieven en behandelplannen automatisch te vertalen naar de taal en het taalniveau van de individuele patiënt. Data blijft volledig eigendom van de patiënt en is met medisch-Nederlandse taalmodellen verwerkt. De technologie vervangt complexe medische termen of jargon door begrijpelijke alternatieven, zonder verlies van cruciale informatie. Hierdoor worden patiënten ook actievere partners in hun behandeling.

Oplossing gebouwd vanuit persoonlijke ervaring

Bart Voorn, mede-oprichter van Ditto: “Toen mijn vader in het ziekenhuis lag was het heel moeilijk om goed te begrijpen wat er allemaal aan de hand was. Je maakt je veel zorgen en probeert zo goed mogelijk te luisteren naar artsen en verpleegkundigen, maar het is vaak veel moeilijke informatie. Ik had geloof ik wel drie appgroepen met de familie en was heel druk met het communiceren met artsen, maar ook met familie en vrienden. Ditto kan daarbij helpen.”

De Patiëntenfederatie onderschrijft dit probleem en heeft een steunverklaring gegeven. Die steun van de Patiëntenfederatie ervaart Voorn als een bevestiging dat Ditto op de goede weg is: “hun vertegenwoordiging van meer dan 1,5 miljoen patiënten geeft ons belangrijke inzichten in waar en wanneer we de zorg kunnen verbeteren vanuit het perspectief van de patiënt. We verspillen zoveel tijd, moeite en zelfs levens doordat patiënten niet begrijpen wat artsen zeggen,” aldus Voorn

Gesteund door Chris Oomen

De oplossing van Ditto is gratis te gebruiken en voor iedereen beschikbaar. Het team wordt daarvoor gesteund door maatschappelijk investeerder Chris Oomen, de oprichter van Optiver en voormalig bestuursvoorzitter van zorgverzekeraar DSW. Oomen: “hoe kunnen we van patiënten vragen om goede beslissingen te nemen met hun arts, als ze niet goed begrijpen wat er aan de hand is? We spenderen veel geld aan betere zorg, maar dit is een groot onderbelicht probleem dat we met Ditto willen ondervangen.”

Er komt speciale aandacht voor kwetsbare patiëntengroepen zoals ouderen en mensen met lagere gezondheidsvaardigheden. De samenwerking met de Patiëntenfederatie helpt bij het verder ontwikkelen van de technologie op basis van echte patiëntbehoeften.

“Innovatie in de zorg draagt niet altijd een witte jas” aldus Tobias Polak van Ditto. “Naast alle ontwikkelingen gericht op technologie voor de zorgverlener, richten wij ons hoofdzakelijk op de patiënt. Zorg speelt zich af in je dagelijks leven. Ditto heb je ook op zak buiten de muren van een ziekenhuis of spreekkamer.”

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht