Industry Wire

Geplaatst door Deloitte

Mobiel telefoongebruik op de fiets gedaald

Rotterdam, 11 november 2019 – Uit de jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey van Deloitte blijkt dat 36 procent van de Nederlandse consumenten hun mobiele telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Vorig jaar was dit nog 49 procent. 66 procent van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar raadpleegt de mobiele telefoon tijdens het fietsen. Consumenten gebruiken hun mobiele telefoon gedurende hun fietsrit het meest voor het lezen en versturen van berichten en het streamen van muziek.

Het mobiele telefoongebruik tijdens de fietsrit is onder jongeren het hoogst. Daarna volgen de Nederlanders tussen 25 en 34 jaar (55 procent), de 35 tot 44 jarigen (40 procent) en de 45 tot 55 jarigen (27 procent). De 55 plussers maken op de fiets het minst gebruik van hun telefoon (17 procent).
Vrouwen pakken hun telefoon vaker uit angst om dingen te missen terwijl mannen zich meestal afgeleid voelen.

‘Het gebruik van de mobiele telefoon op de fiets is een typisch Nederlands probleem. Sinds 1 juli van dit jaar is er een verbod ingevoerd op het vasthouden van de mobiele telefoon tijdens het fietsen. Het is vrij aannemelijk dat dit verbod de verklaring is voor de daling van 49 naar 36 procent’, aldus Marc Beijn, Director en telecomexpert bij Deloitte Nederland.

Overige resultaten uit het onderzoek
• 54 procent van de consumenten speelt games op hun mobiele telefoon. 53 procent van de gamers op mobiele telefoons zijn vrouwen. Zij spelen voornamelijk bord-, kaart- en woordspellen;
• 60 procent van de jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar is bereid om meer te betalen om over 5G te kunnen beschikken, maar slechts 17 procent van deze leeftijdsgroep is bereid om meer dan €10 per maand hiervoor te betalen.

Over de Global Mobile Consumer Survey
De Mobile Consumer Survey is een jaarlijks onderzoek van Deloitte naar de wereldwijde mobiele consumententrends. Het onderzoek is uitgevoerd onder 2.000 Nederlandse respondenten tussen de 18 en 75 jaar. Deze inzichten zijn verrijkt met internationale vergelijkingen, diepgaande analyses en uitgebreid onderzoek door Deloitte Global onder bijna 45.000 respondenten uit 21 landen. Het rapport geeft onder andere inzicht in mobiele betalingen, smartphone-gebruik en privacy onder consumenten.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht