Geplaatst door myBrand

myBrand transformeert Attero tot flexibele organisatie

Geertruidenberg – Afvalverwerkingsbedrijf Attero gaat samen met SAP-dienstverlener en -kennispartner myBrand voor de bouw en doorontwikkeling van diverse applicaties. Daarbij kiest Attero voor het low-code platform OutSystems. Attero laat zich hierin begeleiden door myBrand omdat deze dienstverlener als huisleverancier van de SAP ERP-omgeving zowel de processen en het systeemlandschap als de mensen van Attero goed kent. Bovendien heeft myBrand ruime ervaring met software ontwikkelen in OutSystems.
Voorbeeld voor IT-vernieuwing
De eerste twee projecten zijn inmiddels succesvol opgeleverd: een nieuw klantportaal en een onderhoudsapplicatie die de communicatie tussen de uitvoerders en werkvoorbereiders verbetert en planningen visualiseert. Voor het eerste project was Hetty Verbakel, teammanager Customer Services, de opdrachtgever. Verbakel: “Dit is voor mij een voorbeeldproject hoe je IT-vernieuwing kunt aanpakken. Ons team is bij alle ontwikkelfases betrokken; we wisten continu wat de developers aan het bouwen waren. Normaal zijn IT-projecten voor mij als businessmanager altijd heel abstract, maar hier hadden we gevoel bij.”
Samenwerking business en IT
Nauwere samenwerking tussen de business en IT is voor informatiemanager Dennis Kao ook precies de reden om nieuwe software met een low-code platform te ontwikkelen. “In ons bedrijf werken veel mensen die niet de hele dag achter hun computer zitten. Met een DevOps-aanpak kun je hen veel beter betrekken bij datgene wat je ontwikkelt. Bij de bouw van de onderhoudsapplicatie zag je het enthousiasme van de uitvoerders met de dag groeien. Zij zagen door de korte sprints hun applicatie letterlijk ontstaan.”
User stories geven helder beeld
Ties Brukx, solution architect by myBrand, geeft Attero een compliment voor hun betrokkenheid bij de projecten. “Deze aanpak vraagt dat gebruikers actief meedenken. Attero begrijpt dat en zorgt ervoor dat key users altijd beschikbaar zijn voor vragen. De key users hebben in user stories beschreven wat het portaal moet doen, hoe de workflows moeten lopen et cetera. Daardoor was het voor de developers relatief eenvoudig om de software te bouwen. Attero heeft daarmee de belangrijkste randvoorwaarde voor succes goed ingevuld.”