MySQL Cluster 7.3 voorziet in snellere en eenvoudiger ontwikkeling van nieuwe web- en mobiele diensten

Versie 7.3 uitgerust met nieuwe node.js NoSQL-interfaces, GUI-gebaseerde Auto-Installer en Foreign Key-ondersteuning

In web-, cloud-, social en mobiele diensten is spake van snelle innovaties. Tegen die achtergrond maakt de nieuwe GA-release van MySQL Cluster 7.3 het ontwikkelaars makkelijk om hun applicaties te verrijken met een hoogbeschikbare, sterk schaalbare en fouttolerante realtime database.

Nieuwsfeiten

• Oracle lanceert MySQL Cluster 7.3.
  • Met een nieuwe NoSQL JavaScript-connector voor node.js maakt MySQL Cluster 7.3 het eenvoudiger om snel services te bouwen, die in clusters van commodity-hardware inzetbaar zijn. Er zijn hiervoor weinig ontwikkel- en operationele inspanningen nodig.
  • De nieuwe versie biedt verschillende uitbreidingen, waaronder ingebouwde ondersteuning voor Foreign Keys, een browsergebaseerde auto-installer en nieuwe connectie-thread-schaalbaarheid. Deze uitbreidingen stellen gebruikers in staat om in te spelen op de high-availability database-uitdagingen van de volgende generatie web-, cloud- en communicatiediensten.
  • Daarnaast maakt ingebouwde integratie met MySQL 5.6 Server het mogelijk om de InnoDB- en MySQL Cluster storage engines te combineren binnen één enkele MySQL 5.6- applicatie.
  • MySQL Cluster is een open source, auto-shared, realtime, ACID-compliant transactionele database zonder een single point of failure. Deze is ontwikkeld voor de volgende generatie web-, cloud-, social en mobiele applicaties.
  • MySQL Cluster 7.3 is hier beschikbaar voor download. Er gelden voorwaarden en beperkingen.

Gebruiksvriendelijk én optimale beschikbaarheid en schaalbaarheid

• MySQL Cluster 7.3 GA bouwt voort op enkele Development Milestone Releases die gebruikers in staat stelden om versies te bekijken en te testen, en om hun feedback terug sturen. De nieuwe uitbreidingen zijn de volgende.
    • NoSQL JavaScript Connector voor node.js: deze vereenvoudigt de ontwikkeling door hergebruik van JavaScript van client tot server, tot aan de database. De connector voorziet node.js van een ingebouwde, asynchrone JavaScript-interface die te gebruiken is voor queries en het ontvangen van resultatensets direct vanuit MySQL Cluster, zonder wijzigingen aan SQL. Dat beperkt de vertraging bij eenvoudige queries. De JavaScript Connector voor node.js is onderdeel van een groeiend portfolio van NoSQL-interfaces voor MySQL Cluster, dat al bestaat uit onder meer Memcached, Java, JPA en HTTP/REST. Daardoor hebben NoSQL en SQL toegang tot dezelfde dataset.
    • Foreign Key-ondersteuning: vereenvoudigt de applicatielogica en versterkt datamodellen door de referentiële integratie tussen verschillende tabellen op verschillende nodes of in verschillende datacenters af te dwingen. Deze functie ondersteunt geavanceerde RDBMS-mogelijkheden met een sterk schaalbare, realtime gedistribueerde database die Foreign Keys afdwingt binnen een shared-nothing cluster. Daarbij zijn ACID-garanties gehandhaafd en is het mogelijk om cross-shared JOIN’s te gebruiken voor ondersteuning van zowel hoge-volume OLTP als realtime analytics. Foreign Keys worden binnen alle applicaties afgedwongen met gebruik van zowel SQL- als NoSQL-connectors in het Cluster. Doordat de functie is gemodelleerd op de InnoDB-implementatie van Foreign Keys, kan een ontwikkelaar bestaande MySQL hergebruiken.
    • MySQL Cluster Auto-Installer: stelt DevOps-teams in staat om een productiecluster binnen enkele minuten grafisch te configureren en te provisioneren. Het cluster is meteen getuned voor zijn workload en omgeving. Dit is direct vanuit de browser te realiseren.
    • Integratie met MySQL Server 5.6: de SQL-laag is nu gebaseerd op de nieuwe MySQL 5.6 GA release, waardoor DevOps-teams profiteren van uitgebreidere query-doorvoer en replicatierobuustheid van de release. Ontwikkelaars kunnen de InnoDB- en MySQL Cluster storage engines combineren in een enkele applicatie met gebruik van de nieuwste MySQL 5.6 release.
    • Connectie-thread-schaalbaarheid: biedt 1,5 tot 7,5 keer meer doorvoer per connectie naar de MySQL Custer-datanodes, wat de totale capaciteit en schaalbaarheid van het cluster vergroot. Deze verbetering is mogelijk door het splitsen van mutexes binnen interne verbinding-API’s. Dit is volledig transparant naar applicaties die profiteren van snellere doorvoer door het eenvoudig upgraden naar MySQL Cluster 7.3 (dat op zichzelf een online activiteit is)

Quotes

• “De nieuwste MySQL Cluster 7.3 GA release voegt de wendbaarheid, prestaties en schaal samen, die nodig zijn voor web-, mobiele en opkomende applicaties, met de data-integriteit en hoge-beschikbaarheid die alleen RDBMS-platforms kunnen bieden”, zegt Tomas Ulin, vicepresident MySQL Engineering. “Het is een winnende combinatie die prioriteiten weergeeft van onze belangrijkste ontwikkelaars en gebruikers.”
  • “Een belangrijke reden voor onze oorspronkelijke keus voor MySQL Cluster voor ons realtime Web-aanbevelingenplatform was de mogelijkheid om niet alleen de belasting van vandaag te ondersteunen, maar ook die in de toekomst”, zegt Sean Chighizola, Senior Director Database Administration bij Big Fish. “MySQL Cluster 7.3 oogt als een interessante upgrade – wij evalueren de nieuwste mogelijkheden met het oog op het uitbreiden van MySQL Cluster naar meer van onze diensten.”