Geplaatst door Nedap

Nedap ontvangt Red Dot Design Award

Nedap kreeg vandaag de Red Dot Design Award uitgereikt voor haar ‘MidRanger. Met deze Radio Frequency Identification (RFID) lezer, in 2016 geïntroduceerd door de marktgroep Library Solutions, kunnen labels van bibliotheekboeken en andere media eenvoudig en op afstand worden gescand. De Red Dot Design Award geldt als de meest prestigieuze internationale onderscheiding op het gebied van industrieel ontwerp. Het Nedap-team kreeg de prijs uitgereikt op het Red Dot Gala in het Duitse Essen, waar de internationale jury onder meer het design, gebruiksgemak en robuuste karakter van de MidRanger prees.

Vloeiend ontwerp

Nedaps MidRanger heeft een dun en vloeiend ontwerp, wat het gebruiksgemak voor bibliotheekmedewerkers en -bezoekers vergroot. Erik Veurman, hoofd Industrieel Ontwerp van Nedap Library Solutions: “De Red Dot Design Award is een kroon op ons werk. Wij zien bibliotheken als een plek waar mensen zich thuis voelen en op de meest eenvoudige manier moeten kunnen beschikken over boeken en andere media. Onze MidRanger levert daar een belangrijke bijdrage aan. Zo kan een complete stapel boeken in één keer worden gescand, uitgeleend of ingenomen. De MidRanger is bovendien duurzaam en kan duizenden gebruikers per dag weerstaan.”

Bibliotheek als ontdekkingsplaats

De jury van de Red Dot Design Award over de MidRanger: “Nedap’s RFID-lezer geeft op een indrukwekkende manier vorm aan het concept van de bibliotheek als ontdekkingsplaats. Met een kwalitatief hoogwaardig en helder design vereenvoudigt de MidRanger het proces van lenen en retourneren van media. Het apparaat is bovendien verbluffend eenvoudig te gebruiken en geeft direct feedback, waarbij het volledige gebruiksproces in alle opzichten transparant is. De MidRanger kan in verschillende opstellingen worden gebruikt en combineert robuustheid en esthetiek.” Nedap’s MidRanger is onderdeel van een productlijn die gericht is op het verbeteren van de service en beveiliging van bibliotheken. De lijn bestaat onder andere uit een innovatieve detectiepoort en een SelfServer, speciaal ontwikkeld om het in- en uitneemproces van kleinere bibliotheken eenvoudiger te maken. Ook deze producten hebben de designkenmerken van de MidRanger.

Over Nedap Library Solutions

Nedap ontwerpt en produceert slimme producten die bibliotheken toekomstbestendig maken. Dankzij een partnernetwerk in meer dan 25 landen kom je de innovaties van Nedap wereldwijd tegen: van Nederland tot Vietnam en van het Midden-Oosten tot de VS. De basis van deze innovaties is RFID-technologie, waarmee je zaken – zoals boeken – van een afstand identificeert.

Over de Red Dot Awards

Om de diversiteit binnen de verschillende gebieden van design te onderstrepen is de Red Dot Design Award onderverdeeld in drie disciplines: Product design, Communication Design en Concept Design. De Red Dot Award wordt georganiseerd door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen en is één van ‘s werelds grootste designcompetities. In 1955 kwam een jury voor het eerst bij elkaar om eigentijdse designs te beoordelen. In 1990 heeft Red Dot CEO professor dr. Peter Zec de huidige naam en het merk Red Dot ontwikkeld. Sindsdien wordt de gewilde Red Dot award gezien als een internationale erkenning van uitmuntende designkwaliteit. Meer informatie is te vinden op www.red-dot.org