Geplaatst door Logitech

Nederlander Rudy van Buren wint de titel World’s Fastest Gamer en wordt officiële McLaren simulator-bestuurder

Leusden – Rudy van Buren, een 25-jarige sales manager uit Lelystad, heeft meer dan 30.000 kandidaten verslagen en mag zich nu World’s Fastest Gamer noemen. De zoektocht naar ‘s werelds snelste virtuele bestuurder was een initiatief van McLaren, Logitech G en Darren Cox (oprichter van de GT Academy).

Finaleweek

De World’s Fastest Gamer-wedstrijd ging in mei 2017 van start met gamers van over de hele wereld die een felbegeerd plekje in de finale probeerden te bemachtigen. Na talloze rondes langs verschillende platforms en games, werden 12 finalisten uitgenodigd op het hoofdkantoor van McLaren om het een laatste keer tegen elkaar op te nemen. De finaleweek vond plaats op de virtuele tracks waar McLaren haar grootste successen heeft behaald, waaronder de wereldberoemde Indianapolis Speedway, waar de Indy 500 wordt gehouden, het Suzuka Circuit in Japan, de Grand Prix-baan van Brazilië, Interlagos, en het parcours van ‘s werelds bekendste 24-uursrace, Le Mans.

Nederlands onderonsje

Tijdens de laatste ronde – die bestond uit een 4 uur durende assessment in McLaren’s Formule 1-simulator – versloeg Van Buren landgenoot Freek Schothorst, een 20-jarige student uit Amsterdam. Hiermee won Van Buren “de beste baan in esports” en wordt hij aankomend jaar één van de officiële simulator-bestuurders van het Formule 1-team.

Snelheid en techniek

Om te winnen moest hij niet alleen laten zien dat hij beschikt over de snelheid en behendigheid van een Formule 1-coureur, maar ook dat hij de benodigde technische kennis en het mentale en fysieke vermogen heeft om een Formule 1-wagen rijklaar te maken en te houden voor de twee top-coureurs van het team: tweemalig wereldkampioen Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne.

“Wat was dit een geweldige ervaring, ik heb er geen woorden voor. Het feit dat ik vorige week voor het eerst voet over de drempel zette bij het McLaren Technology Centre en vandaag wegga als de nieuwste toevoeging aan het team is echt ongelooflijk,” aldus Van Buren na het winnen van de wedstrijd. “Ik kan iedereen die me deze kans heeft gegeven niet genoeg bedanken. Hier zijn, het team ontmoeten en de strijd aanbinden met al deze toffe mensen was echt een ervaring om nooit te vergeten. Het is de allermoeilijkste sollicitatieprocedure waar ik ooit aan mee gedaan heb, maar de baan die je ermee krijgt is natuurlijk ook wel écht gaaf. Ik kan niet wachten om te beginnen!”

McLaren Technology Group Executive Director Zak Brown aan het woord: “Allereerst wil ik Rudy graag feliciteren. Hij heeft echt laten zien dat hij beschikt over de passie, vastberadenheid en behendigheid om te winnen. Dit was een uitzonderlijk moeilijke competitie, waarbij we geen middelen hebben geschuwd om de deelnemers ver buiten hun comfort zone te duwen, en ik ben er dan ook zeker van dat hij een echte aanwinst voor het team zal zijn bij de ontwikkeling van onze auto in 2018.”

Over Logitech G

Logitech G, een merk van Logitech International, is wereldwijd leider op het gebied van gaming-uitrusting voor pc’s en consoles. Logitech G heeft als missie elke gamer, van welk niveau dan ook, uit te rusten met de beste toetsenborden, muizen, headsets, mousepads en simulatieproducten die de industrie te bieden heeft. Deze producten komen tot stand door een combinatie van innovatief design, vooruitstrevende technologie en een diepe passie voor gaming. Logitech International is een van oorsprong Zwitsers bedrijf dat in 1981 is opgericht. Het hoofdkantoor zit in Lausanne, Zwitserland en het bedrijf heeft de volgende beursnoteringen: SIX Swiss Exchange (LOGN) en (LOGI) op de Nasdaq Global Select Market. Maak kennis met Logitech op www.logitech.com, via het blog of @Logitech.