Geplaatst door Dietsmann BV

Nederlands bedrijf Dietsmann lanceert twee start-ups

Dietsmann, een Nederlandse private onderneming die internationaal als ‘multi-local’ actief is in de energiesector, lanceert twee start-ups: Dietsmann Smart Robotics Lab en Dietsmann Smart Data Lab. Dietsmann is een pionier op het gebied van ‘predictive maintenance’: strategisch gepland onderhoud om storingen en stilstand van installaties tot een minimum te beperken. Het bedrijf voorziet dat robotica en Big Data een cruciale rol zullen spelen in het streven naar optimale productie, maximale veiligheid en effectieve emissiereductie.

Met een klantenkring van grote energie- en mijnbouwbedrijven, beschouwt Dietsmann investeringen in digitalisering als de basis voor het industrieel beheer en onderhoud van de toekomst. De wereldwijd toenemende energiebehoefte maakt het noodzakelijk de met energieproductie gepaard gaande veiligheidsrisico’s en milieubelasting te beperken, terwijl ook de productiekosten gedurende de komende decennia verder moeten worden teruggebracht. Dietsmann, onder meer actief in afgelegen gebieden met vaak extreme klimaatomstandigheden, kiest daarom voor intelligente toepassing van robotica en gedetailleerde operationele-data-analyse.

Belangrijkste doelstellingen van beide Labs zijn het maximaliseren van de productie en het verhogen van de zgn. ‘uptime’ van de installaties van de klanten van het bedrijf, tegen zo laag mogelijke onderhoudskosten. Beide start-ups zullen opereren vanuit Boussens in het zuidwesten van Frankrijk.

Dietsmann Smart Robotics Lab

Dietsmann Smart Robotics Lab (DSRL) richt zich op de ontwikkeling, toepassing en exploitatie van op afstand bestuurde en autonome robots en aanverwante technologieën zoals Augmented Reality, Virtual Reality en mobiele oplossingen voor beheer, inspectie en onderhoud van zware industriële processen in continu producerende fabrieksinstallaties. De toepassing van robotica in installaties die Dietsmann onderhoudt, past in het streven naar de hoogste scores op het gebied van HSEQ (Health, Safety, Environment & Quality) in combinatie met verantwoorde lage kosten.

Dietsmann gaat tevens investeren in onderliggende technologie en is van plan te gaan participeren in R&D-projecten om haar doelen te bereiken. Hierbij zal het bedrijf nauw samenwerken met haar klanten, industriepartners en kennisinstituten. Centraal in deze strategie staan, naast de ontwikkeling, het uitvoeren van veldtesten en zoveel mogelijk integreren van gerelateerde technologieën in de dagelijkse onderhoudspraktijk.

Dietsmann Smart Data Lab

De focus van Dietsmann Smart Data Lab (DSDL) ligt op de analyse van de grote, en exponentieel groeiende, hoeveelheden data die machines en sensoren in de door Dietsmann onderhouden installaties registreren (o.a. generatoren, compressoren, motoren, pompen, verwarmings- en ventilatiesystemen). Met gebruik van kunstmatige intelligentie, patroonherkenning, machine learning en cloud computing zal DSDL wereldwijd ondersteuning bieden bij Predictive Maintenance (voorspellend onderhoud) gericht op het voorkomen van storingen, op basis van real-time evaluatie en het monitoren van data via intelligente sensortechnologie.