Industry Wire

Geplaatst door Alibaba

‘Nederlandse MKB-bedrijven laten de kans liggen om hun producten in China te verkopen. Dat blijkt uit online Europees onderzoek dat YouGov in opdracht van Alibaba heeft uitgevoerd.

Amsterdam, 13 juli 2021: Nederlandse MKB-bedrijven laten de kans liggen om hun producten in China te verkopen. Dat blijkt uit online Europees onderzoek dat YouGov in opdracht van Alibaba heeft uitgevoerd.

Alibaba, dat deze maand het vijfjarig bestaan in Nederland vierde, helpt momenteel honderden Nederlandse merken bij de verkoop aan honderden miljoenen Chinese consumenten, via marktplaatsen Tmall en Tmall Global. In 2020 behaalden Nederlandse bedrijven die met Alibaba werken een omzetgroei van 21%. Desondanks toont nieuw onderzoek aan dat de animo om naar China te exporteren laag blijft onder Nederlandse MKB-ers. Zeven procent van de exporterende bedrijven die zijn ondervraagd doet dit richting China. Van de MKB-ers die momenteel niet exporteren, overweegt een procent om dit richting China te gaan doen.

Volgens Jack Peters, Business Development Director voor Alibaba in Noord Europa, liggen er vooral voor het MKB veel kansen in China. “Het is een misvatting dat exporteren naar China alleen aantrekkelijk is voor grote bedrijven. Dankzij de digitalisering zijn de mogelijkheden enorm gegroeid, juist voor het midden- en kleinbedrijf. Consumenten in China hebben tegenwoordig meer te besteden en zijn op zoek naar Europese producten. Die staan symbool voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Door de opkomst en groei van e-commerce is het een stuk makkelijker geworden om Nederlandse producten online te verkopen. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Alibaba in China al bijna een miljard gebruikers. Dit kan een enorm klantenpotentieel creëren voor het Nederlandse MKB.”

Een van de Nederlandse MKB-ers die al online verkoopt in China is Crème de la Cream. Het bedrijf verkoopt melkpoeder, havermout en een combinatie van beide, die bij vermenging een granenzuivel oplevert. Mede-eigenaar Jean-Pierre Bienfait legt uit dat zijn bedrijf zeven jaar geleden deze weg is ingeslagen. “We zijn klein begonnen, maar de verkoop in China is op dit moment goed voor twintig procent van onze omzet. Ik begrijp dat het voor midden- en kleinbedrijven een enorme stap lijkt, zeker als je het al druk genoeg hebt met je thuismarkt. Het kost inderdaad tijd, maar de mogelijkheden zijn enorm vanwege het klantenpotentieel. Als je samenwerkt met een partner als Alibaba, is dit een goede manier om je merk in China op te bouwen. Voor ons is het land nu een strategisch zwaartepunt van onze activiteiten.”

In het onderzoek is ook gekeken naar de belangrijkste belemmeringen die het Nederlandse MKB weerhouden om internationaal te verkopen. Volgens deelnemers die momenteel niet exporteren, zijn de kosten van transport (11%), het gebrek aan kennis van de lokale regelgeving (9%) en onvoldoende talenkennis of culturele kennis (8%) de belangrijkste obstakels.

Peters: “Daarom is het vooral voor de wat kleinere bedrijven interessant om via een platform te verkopen. Dat biedt ondersteuning en lokale kennis die de verkoop makkelijker maakt. In een wereld waarin e-commerce steeds belangrijker wordt, liggen juist voor het MKB kansen.”

Einde persbericht

Over Alibaba Group
De missie van Alibaba Group is om het gemakkelijk te maken om overal zaken te doen. Het bedrijf wil de toekomstige infrastructuur van de handel bouwen. Het heeft voor ogen dat klanten ontmoeten, werken en leven bij Alibaba, en dat het een goed bedrijf zal zijn dat 102 jaar meegaat.

Over YouGov

YouGov is een Britse internationale onderneming voor marktonderzoek en gegevensanalyse via internet, met hoofdkantoor in het Verenigd Koninkrijk en vestigingen in Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Azië-Pacific.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht