Industry Wire

Geplaatst door iPaper

Nederlandse winkeliers die investeren in inspirerende webwinkels kunnen voorzichtig winkelend publiek overhalen

Uit een nieuwe studie over het gedrag van Europese online shoppers blijkt dat Nederlandse shoppers niet spontaan producten kopen. Zij zijn het minst geneigd een product te kopen dat zij online zien, zelfs als het iets is dat zij willen hebben. The Behavior of Online Shoppers Survey 2021 laat zien dat Nederlandse winkeliers die inspirerende online winkelervaringen bieden, succesvol kunnen zijn. Aangezien Nederlandse shoppers de Europese koplopers zijn wat betreft het kopen van producten uitsluitend bij webwinkels.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

  1. 37% van de Nederlandse shoppers laat zich inspireren door kortingsfolders, tegen een gemiddelde van 17%
  2. 32% zegt geen spontane kopers te zijn, tegen 42% gemiddeld
  3. Slechts 40% koopt de producten die zij willen hebben online, vergeleken met het gemiddelde van 53%
  4. 63% koopt producten bij webwinkels, veel meer dan het Europese gemiddelde van 45%

De enquête is een samenwerking tussen iPaper en Epinion, een toonaangevend Europees marktonderzoeksbureau. Het heeft trends vastgesteld aan de hand van de antwoorden van meer dan 6.000 shoppers in het VK, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Italië en Zweden.

Inspiratie zou een game changer kunnen zijn

Uit de enquête blijkt dat 67% van de shoppers geïnspireerd wil worden wanneer zij online rondkijken. Maar slechts 29% zegt dat online winkels inspirerend zijn. Verontrustend voor detailhandelaars is dat 57% beweert dat een gebrek aan inspiratie of een slechte winkelervaring een belemmering is om producten in webwinkels te kopen.

Er is potentieel om het waargenomen inspiratie-element van webwinkels in alle demografische groepen te verbeteren – alle consumentengroepen willen online geïnspireerd worden. Detailhandelaren zouden kunnen nagaan hoe het gedrag van offline shoppers online kan worden omgevormd. Begrijp het volledige kooptraject van online shoppers, en creëer inspirerende inhoud die gericht is op de meerderheid van de browsende shoppers, in plaats van op het kleine percentage dat wil kopen.

Jesper Lykke Nielsen, Directeur, Digitale Zaken bij Epinion zegt: “De Behavior of Online Shoppers Survey 2021 biedt heel wat unieke inzichten over wat het winkelend publiek echt wil wanneer het met online handelaars in contact komt. Tot nu toe is er weinig onderzoek gedaan naar de vraag of klanten e-handel als inspirerend ervaren”.

“Uit dit rapport blijkt duidelijk dat het niet volstaat om alleen maar met uw producten te pronken, en dat u als detailhandelaar het winkelend publiek moet inspireren. Echte inspiratie moet berusten op emotionele betrokkenheid en een gepersonaliseerde winkelervaring. Door zich op deze twee pijlers te concentreren, kunnen detailhandelaars langdurige klantenbinding stimuleren.” concludeert Jesper Lykke Nielsen.

De detailhandel kan zich richten op emotionele inspiratie om te concurreren met Amazon

Een meerderheid van de shoppers (51%) verklaarde dat Amazon de marktleider was voor online inspiratie. Amazon was ook een voorkeursbestemming voor het zoeken en kopen van producten. Een enorme 60% van de shoppers gebruikt Amazon om producten te kopen, tegenover slechts 24% voor webwinkels.

Amazon is ongelooflijk efficiënt in functionele inspiratie. Met een enorme verscheidenheid aan producten, snelle levering en concurrerende prijzen. Maar Amazon appelleert niet aan emoties. Retailers kunnen vandaag de dag met Amazon concurreren door zich te richten op emotionele inspiratie. Door online platforms te bouwen die ontworpen zijn om te inspireren en unieke merkverhalen te communiceren, kunnen detailhandelaars op een emotioneel niveau contact maken met het winkelend publiek en de loyaliteit van de klant vergroten.

Mark Rasmussen, CEO van iPaper zegt, “Uit deze enquête blijkt dat er een gat in de markt is. Shoppers willen inspiratie, maar veel webwinkels bieden daar niet genoeg van. En wij voorspellen dat de vraag naar inspirerende inhoud alleen maar zal toenemen. Detailhandelaren moeten opnieuw nadenken over hoe zij contact kunnen maken met browsende shoppers en inspirerende winkelervaringen kunnen opbouwen. Een groot percentage van de shoppers is het er al over eens dat ze spontaan kopen, dus stelt u zich eens voor hoeveel macht retailers zouden kunnen hebben als ze die impulsieve shoppers inspireren.”

Over het gedrag van Online Shoppers Survey 2021

De Behavior of Online Shoppers survey is een onderzoek naar het online gedrag van 6.000 Europese consumenten. Doel van het onderzoek is trends bij onlineshoppers in zes landen (VK, Duitsland, Nederland, Frankrijk, Italië en Zweden) vast te stellen en een diepgaand inzicht te geven in het onlinetraject van de consument. Het onderzoek is vooral gericht op online zoeken, inspiratie opdoen en koopgedrag en bestrijkt een breed scala aan consumptiegoederen (bv. kleding, elektronica, kruidenierswaren). Het project is opgezet in samenwerking tussen Epinion en iPaper.

Over iPaper

iPaper heeft 15 jaar ervaring in het creëren van digitale marketingoplossingen. Wij ondersteunen meer dan +1.200 klanten wereldwijd bij het digitaliseren van verkoopfolders en catalogi voor de directe verkoop. Evenals het maken en publiceren van promotiebanners die browsende shoppers converteren. Zo helpen wij detailhandelaars om de vraag naar hun producten te vergroten.

Over Epinion

Epinion is een toonaangevend Deens consumentenadviesbureau met meer dan 20 jaar ervaring in het helpen van detailhandelaren en merken bij het opbouwen van klantenbinding. Wij treden op als de stem van de klant en onze missie is om onze klanten in staat te stellen hun potentieel te benutten door hun inzicht in hun individuele klanten te vergroten. Wij geloven dat bedrijven zowel de verkoop als de loyaliteit kunnen verhogen wanneer zij zich werkelijk inspannen om het gedrag van hun klanten te begrijpen, en altijd naar hen luisteren – en dan handelen naar hun kennis.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht